Einde aan leeg bestaan

J.W.N. van Dooijeweert / 5 reacties

Vraag

Ik ben 38 jaar en Oud Gereformeerd opgevoed. Desondanks ben ik op jonge leeftijd afgehaakt en heb me volledig gestort op het wereldse bestaan met al z’n zonden. Het heeft me niets gebracht, het is een leeg bestaan en nu ik ouder word en over dingen nadenk, weet ik en voel ik dat ik God weer in mijn leven zoek. Nu is mijn partner niet kerkelijk en gelovig opgevoed en mijn kinderen ook niet en ik wil samen met ze de Bijbel gaan lezen en ze zo kennis laten maken met het geloof en God. Ze staan er zeker open voor, wat ik als een wonder mag ervaren. Maar het moeilijke is dat dat veel wijsheid en tijd gaat kosten, waar ik ook om zal vragen.

Mijn vraag aan jullie is; waar in de Bijbel kan ik het beste mee beginnen om ze duidelijk en zonder dat het een ‘sprookje’ voor ons gezin lijkt. Ik worstel daar erg mee en stel het daarom ook uit om echt de Bijbel met ze te lezen. Ik weet van mezelf dat het lezen van kaft tot kaft mij al liet afdwalen omdat ik het niet snapte. Waar kan ik het beste mee beginnen in de Bijbel om ze het geloof en Gods wegen mee te geven?

Antwoord

Beste vraagsteller, ik denk dat je nog wel weet hoe het vroeger thuis ging. Er werd iedere dag wel uit de Bijbel gelezen maar gesprek was er vrijwel niet. Toen ging je aan de zwerf. In je geheugen stonden een heleboel geschiedenissen uit de Bijbel als het ware ingegrift. Ondanks dat je weinig interesse had in de Bijbel bleef er toch een heleboel haken in je bestaan. Nu ben je aan het terugkrabbelen (een wonder van Gods genade hoor!). Vanuit vroeger tijd is nog van alles aanwezig in je geheugen. Neem dit nu eens even in gedachten.

Vraag je dan af: Wat lig ik voor op mijn vrouw en kinderen? Ben ik beter? Nee.  Heb ik minder gezondigd? Nee. Heb ik het verdiend dat de Heere me opzoekt? Zeker niet. En toch... toch is de Heere gekomen in je leven. Misschien ben je als kind wel gedoopt. Dan heeft God op dat moment tot je gesproken, zo klein als je was. En nu is Hij er weer. En nu komt het grote probleem in je leven: je partner is niet gelovig opgevoed. Door mijn schuld ook mijn kinderen niet...

Nu bent u de man die het door mag geven aan partner en kinderen. Wat een verantwoording! Wat een voorrecht. Je partner en je kinderen mogen nu ook horen van God en van de redding die er is in Christus Jezus. Wat een wonder! En nog groter wonder: ze staan er nog voor open ook! Wat bijzonder broeder!

Wat is nu de makkelijkste weg? Wat is nu de beste weg om hen thuis te laten geraken in de Bijbel? Om te beginnen: NOOIT PREKEN tegen hen. Je hebt het zelf verknoeid. Vertel gewoon over geschiedenissen die je kent. Spreek veel heel liefdevol en vriendelijk over de Heiland. Laat vooral in je gesprekken over geloof, heel duidelijk merken hoe liefdevol de Heere Jezus zondaren tot zich nodigt.  Praat niet te veel over zonde en zondaar zijn. Praat liever over de Heiland, over Zijn liefde en barmhartigheid. Dwing met niets! Ook niet met naar de kerk gaan. Probeer ze over te halen om eens mee te gaan.

Doe het ook met het Bijbellezen op die manier. Geef met een boeiend gedeelte, aan allemaal een Bijbel in de hand en zeg je gewoon: Nu zou ik nou graag hebben dat jullie mee lezen, dan kunnen we er over praten. Het is zo mooi! Denk bijvoorbeeld aan de verloren zoon. Lucas 15. Maar zeg dan ook dat het niet in de eerste plaats om de zoon gaat, maar om de  (goede) vader. Dit verhaal wijst naar God de Vader.

Stel niet langer uit om met hen de Bijbel te gaan lezen. Met elkaar. Dat geeft een band als je het goed aanpakt. Niet dwingen, maar vriendelijk zoekend en vragend hen mee zien te krijgen. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met Genesis 1 tot en met 3. Gewoon eerst zeggen dat je dat gelooft. Waar komen we vandaan, wat is er gebeurd waardoor al die ellende ontstaan is? Gods belofte in Genesis 3:15.

Ga daarna naar Lukas. Hij beschrijft heel eenvoudig de hele levensloop van Jezus. Hij is ook uitvoerig en gedetailleerd. Lees per dag een complete “paragraaf” (deel van een hoofdstuk). Lees een keer mooie psalm. Bijvoorbeeld een mooie zonsopkomst... lees Psalm 19. Is over de natuur, maar stapt halfweg over op geestelijke dingen. Benoemd geestelijke dingen. Kies een gemakkelijkere Bijbelvertaling bijvoorbeeld, Het Boek of de Herziene Statenvertaling. En wees niet benauwd. Je kunt hen vertellen hoeveel spijt je er van hebt, dat je weg gegaan bent uit je kerk.

Lezen van kaft tot kaft is heel goed maar niet in jullie situatie. Zij moeten God leren kennen. En dat kan alleen d.m.v. Gods Woord.

Ik wens je veel zegen op deze worstelweg en de nabijheid van de Heere God.
Je kunt er gerust nog eens op terug komen, eventueel via de contactpagina van onze website.

Hartelijke groeten,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

verleden
5 reacties
Niagara
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar misschien is samen een kinderbijbel lezen aan tafel ook een idee. Daar staan vaak heel beeldende verhalen in en niet zulke moeilijke woorden en passages. Ook kun je eens bij de christelijke boekhandel informeren of ze een bijbels dagboek hebben wat eenvoudig te begrijpen is en geschikt is voor mensen die nog nieuw zijn in het bijbellezen. En voor jouzelf, om hierin steun te krijgen kan contact met medechristenen/gemeenteleden erg helpend zijn. Als je nog niet aangesloten bent bij een kerk, zoek een gemeente in je omgeving en praat in die zoektocht met de leden van de gemeente(n) waar je langsgaat. Je hoeft het niet alleen te doen.
Timo_
Wat een zegen, vragensteller, dat u Gods genade hebt mogen hervinden en dat uw familie er open voor staat. Veel zegen toegewenst in uw en hun zoektocht!
vrouw78
Beste vraagsteller, ik ben verheugd over dat je op zoek bent, omdat het m'n verlangen is dat Gods naam verheerlijkt wordt!

Heb je vrienden die geloven? Waarmee je in gesprek kunt?

Mijn man en ik zijn leeftijdsgenoten en hebben ook een gezin.
Wij ervaren hoe mooi het is om met onze vrienden die ook geloven te praten.
Dat gun ik jullie ook. Als je ervoor open staat, nodig ik jullie uit om kennis te maken. Zouden jullie dat willen? Zo ja, dan kan ik ons mailadres geven. Ik hoor het graag.
Johan100
De heer van Dooijeweert gaat er vanuit dat een man deze vraag stelt, terwijl het net zo goed een vrouw kan zijn.
Samanthi
De Basis Bijbel is ook erg toegankelijk, kost een tientje in de Christelijke boekhandel.