De pottenbakker-metafoor

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij helpen met de volgende tekst: Romeinen 9:21: “Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?" Ik vond het volgende commentaar hierop: “De pottenbakker metafoor wordt dan ook zwaar misbruikt om onschriftuurlijke dingen proberen aan te tonen, hij zegt eenvoudig dit: Een pottenbakker maakt allemaal gelijke potten en maakt zelf wel uit welke hij ten ere en welke hij ten onere zal gebruiken. Dat wil dus geenszins zeggen dat de potten ten onere expres zo door hem gebakken zijn, alleen dat zij ter ere geen nut hebben. De werkelijke boodschap hierachter is dat God alle mensen heeft geschapen en alle roept om ten ere te gebruiken. Slechts weinigen horen Zijn roep, velen zijn dus niet tot nut voor Hem.” Nu snap ik er dus helemaal niks meer van. De commentator wil dus zeggen dat de bijbel niet klopt met zijn vergelijkingen? Of...?

Antwoord

De uitlegger die jij raadpleegde heeft kennelijk moeite met de klassieke verkiezingsleer. Hij probeert dan ook de bijbelse gegevens daaromtrent weg te poetsen door er een draai aan te geven. Bij hem hangt het kennelijk van de vaten zelf af (ze waren allemaal gelijk, zegt hij) of ze ter ere of onere zullen zijn. In die visie wordt alles mensafhankelijk gemaakt. Dat is in duidelijke strijd met de tekst die over Gods vrijmacht spreekt. Het gaat niet in de tekst over het constateren door de pottenbakker wie of welke vaten (die allemaal gelijk zijn) hij wel of niet gebruiken zal. Het gaat met nadruk over het maken uit het leem van vaten ter ere of ter onere en dus over de vrijmacht van God en niet die van de mens.

Hij ontfermt zich over wie Hij wil en verhardt dien Hij wil. Dat doet aan 's mensen verantwoordelijkheid niets af evermin als aan de waarachtigheid van de evangelieverkondiging aan alle mensen. Het hangt wel het hele behoud van de mens aan de ontferming van God. Dat betoogt Paulus met ronde woorden in Romeinen en die moeten we maar niet verkreukelen, zoals de door u/jou geciteerde commentator doet.

Hartelijke groeten, ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

romeinenuitverkiezing