Negatieve cirkel

J.M. Strijbis / 3 reacties

Vraag

Ik voel me niet gelukkig, maar ik wil dit wel heel graag. Vaak denk ik dat ik gelukkig word als ik een paar dingen die voor mij heel belangrijk zijn, bereikt heb. Gewone dingen: huisje, boompje, beestje. Het ziet er naar uit dat ik dit voorlopig niet krijgen kan door omstandigheden. Hoe kom ik uit deze negatieve cirkel en word ik gelukkig?

Antwoord

Beste vragensteller,

Geluk! Een heel belangrijk woord. Met een geweldige betekenis. Als je het hebt, kun je zo weer kwijt zijn. Maar als je het niet hebt, hoe kom je er dan aan? Ik wil graag twee soorten geluk onderscheiden:

1. Aards geluk, dat jij “huisje, boompje, beestje” noemt 2. Bovenaards geluk, dat de Bijbel (geluk)zaligheid noemt. Het gaat jou in je vraag om het eerste. En dat eerste verbind jij aan iets wat voor jou door omstandigheden voorlopig niet is weggelegd. Je ervaart dat als een sterk gemis en je ziet het misschien wel bij anderen. En wat we bij anderen zien, verheerlijken wij vaak. Terwijl er achter die deuren zoals bij iedereen ook menig kruis en druk voorkomt. Ook daar dus niet altijd een geluksgevoel.

Maar nu bij jou. Hoe kom je uit die cirkel? Ik zou je graag met een kleine variatie op een uitspraak van de kerkvader Augustinus willen wijzen: "Ongelukkig is mijn hart in mij, totdat het geluk vindt in u, o God". Het kan je misschien helpen door een lijstje met twee kolommen aan te leggen. Boven de ene kolom schrijf je WAT IK HEB en boven de andere WAT IK MIS. Zullen we samen eens beginnen? Ik ken jouw achtergrond niet, vandaar de vraagtekens.

WAT IK HEB

- Gods Woord
- de Heere Jezus?
- kerkgang?
- eten en drinken
- dak boven het hoofd
- kleding
- een warm bed
- veiligheid
- wisseling van seizoenen
- het leven
- gezondheid?
- familie?
- werk?
- vrienden?

Je merkt dat dit lijstje heel lang kan gaan worden. En de andere kant? Ga er eens gewoon voor zitten.

Waarom adviseer ik dit? Omdat wij mensen vaak zien op (het weinige) wat we missen en niet zozeer op wat we hebben. En het is nodig om je te realiseren hoe goed God is voor ons. Zodat het gemis een andere plaats krijgt in ons leven. Mag ik je adviseren om het ware geluk te zoeken bij de Heere (doe je misschien ook al). Wat baat het een mens als hij de gehele wereld wint en lijdt schade aan zijn ziel? En leg je gemis ook aan de Heere voor. “Hij aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat we het in Zijn Hand geven.”

Ik wens je Gods Zegen toe en Zijn nabijheid.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

psychologie
3 reacties
EVA
Waar ik aan moest denken is het lied Tel uw zegeningen tel ze één voor één tel ze alle en vergeet er geen.
Je voelt een leegte in je die je denkt te kunnen vullen als je huisje,boompje,beestje hebt, maar geloof me dan is er wel weer wat wat je mist en wat je graag wil hebben omdat die leegte blijft, omdat het om "aardse" dingen gaat, er is ÉÉN Iemand die die leegte kan opvullen en dat is de Heere God, door Zijn liefde dan heb je alles wat je maar wilt, en dan kan je soms zeker verlangen naar een geluk van huisje, boompje, beestje maar je zal niet in die cirkel blijven want dan mag je zien dat er zoveel meer is dan huisje, boompje, beestje, en tijdelijke dingen.
En ook dit verlangen mag je bij God neerleggen, vraag naar wat Zijn plan is met jouw leven, en onze plannen zijn niet altijd Zijn plannen.

Gods zegen
eduard1
Lees het boekje 'Het gaat niet om mij' van Max Lucado.
Annah
Achter deze vraag, gaat mijns inziens een wereld van verdriet schuil. Je zegt niet zomaar 'ik ben niet gelukkig'. Dit wordt niet zomaar opgelost met een lijstje te maken. Vraagsteller, ga eens voorzichtig voor jezelf na: wat is de oorzaak van mijn ongelukkig voelen? Wat zou ik zo graag veranderd willen zien in mijn leven? Ik wens je sterkte, en weet dat je met alles wat je bezighoudt aan de voeten van de HEERE om uitkomst mag smeken.

Annah