Onbekeerd je naaste liefhebben

Ds. A.J. Schalkoort / 6 reacties

Vraag

Kun je als je niet bekeerd bent wel echt je naaste liefhebben?

Antwoord

Het antwoord is nee. De samenvatting van de wet zoals Jezus die verwoordt, geeft aan dat liefde tot God en de naaste de vervulling van de wet is. Die beiden horen onlosmakelijk bij elkaar. Wie God haat, haat ook de naaste. Door Gods algemene goedheid is er zonder God lief te hebben sprake van een humanitaire liefde. Mensen kunnen in hun leven ver gaan als het gaat om zichzelf op te offeren voor anderen, maar als we niet gedreven worden door de liefde tot God, heeft het voor Hem geen enkele waarde. Maar daarom moet je er alles aan doen om je te bekeren, want de Heere roept  tot geloof en bekering en Hij is die God die geeft wat Hij van ons eist. Wannneer we de Heere liefhebben zullen we de naaste liefhebben zoals de Heere Jezus het laat zien in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan.

Ds. A. J. Schalkoort

6 reacties
javisje
Maar ook als je bekeerd bent, lijkt me dat je dat ook niet volmaakt kunt. Wij struikelen alle in vele en zal je vaak ook jezelf bedoelen. Toch ligt er op de bodem van het hart een gunning aan anderen dat ook zij tot God worden bekeerd.
EVA
Wanneer je bekeert bent weet je wat onvoorwaardelijk liefhebben is, dan pas kan je de ander lief hebben, zoals je zelf
hjrl
Zegt ook de bekeerde niet: Rom. 7:14 "ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde"?! Kohlburgge wist dat ook. Bekeerden en onbekeerden hebben op een gebroken wijze lief. Alleen de wedergeborenen hebben het Koninkrijk als een Mosterdzaadje in zich. Dat zaadje is de Heere Jezus.
Cloudsadmirer
En toch zijn er mensen die hun leven voor anderen gegeven hebben, die toch niet allemaal gelovig waren. Denk aan de oorlog...
Dat is toch ook naastenliefde?
hjrl
Precies. Zo is het Rinske. Ook Jezus haalde dat aan, dat iemand zijn leven kan geven (voor vrienden). Hij is de enige die het deed zelfs voor Zijn vijanden. Maar de dominee bedoeld wsch. dat alléén de gelovige de liefde heeft zoals Jezus die heeft. En dus mag hij antwoorden dat ONGELOVIGEN GEEN ÉCHTE LIEFDE KUNNEN HEBBEN VOOR DE NAASTE. Jij en ik weten en zien dat ongelovigen soms vruchten dragen die verder gaan, en mooier zijn, dan de vruchten van gelovigen. Misschien an alleen De Heere Jezus zien en weten en beoordelen wie échte gelovigen zijn.
Cloudsadmirer
Even voor de duidelijkheid: Ik wil de Liefdesvrucht van de Heilige Geest in géén geval ontkrachten! Ik denk inderdaad hjrl dat alleen de Heere Jezus kan zien en weten en beoordelen wie Echte gelovigen zijn, want wij zullen ons nog weleens vergissen daarin.
En ik denk ook dat de Heere het Zelf geeft om 'broeders en zusters' in het geloof te kennen zodat we SAMEN de HEERE groot mogen maken en elkaar mogen versterken in het geloof!