Wedergeboorte: eens en steeds weer

Ds. R. van de Kamp / 2 reacties

Vraag

Geachte ds. R. van de Kamp. U hebt in Genemuiden eens een lezing gehouden voor de mannenvereniging over de wedergeboorte. Helaas is dit niet opgenomen. Kunt u misschien de kern van de lezing verwoorden? Het maakte destijds heel veel indruk, maar helaas ben ik het meeste kwijt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is inmiddels alweer enige tijd geleden (april 2008), dat ik die lezing heb gehouden. Het was een bijzondere avond, dat staat ook mij nog goed bij. Er gebeurde daar iets. De Heilige Geest was kennelijk aanwezig. Wat een wonder dat de HEERE nog naar mensen wil omzien, hen onderwijzen en leiden wil. De titel van de lezing was: “Wedergeboorte: eens en steeds weer.” In de lezing heb ik onderscheid gemaakt tussen de wedergeboorte in engere zin (éénmalig moment) en in ruimere zin (het proces van bekering). Voor beide heb ik drie vragen beantwoord: 1. Wat wordt bedoeld met wedergeboorte? 2. Waarom is wedergeboorte noodzakelijk? 3. Hoe functioneert de wedergeboorte in het leven van de gelovige? In mijn achterhoofd had ik de worsteling van velen over de toe-eigening van het heil. Omdat mij hier niet de juiste plek lijkt om de hele lezing weer te geven, ik heb die overigens ook niet omdat ik deze niet helemaal heb uitgeschreven, zal ik de antwoorden geven op de drie gestelde vragen, voor zowel de wedergeboorte in engere als in ruimere zin.

Wedergeboorte in engere zin:

Wat wordt bedoeld met wedergeboorte? De innerlijke vernieuwing door Gods Geest, waarbij Christus en al Zijn weldaden ons deel wordt. Waarom is wedergeboorte noodzakelijk? Maar zo iemand de Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe (Rom. 8: 9). Zonder levenmakende daad is er geen leven en dus ook geen loven of geloven. Hoe functioneert het in het leven van de gelovige? Grootste weldaad die een mens kan ontvangen. Van dood levend gemaakt! Mens geheel lijdelijk. Kunnen het niet begrijpen. Zij stellen zich gerust dat zij hun Zaligmaker liefhebben (DL ¾ art. 13).

Wedergeboorte in ruimere zin:

Wat wordt bedoeld met wedergeboorte? De voortgaande vernieuwing door Gods Geest om zo met een ernstig voornemen heilig voor Gods aangezicht te leven. Waarom is wedergeboorte noodzakelijk? Zodat Hij door ons geprezen wordt, dat wij uit onze vruchten verzekerd zijn, door onze godzalige wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen wordt (HC zondag 32, vraag 86).

Hoe functioneert het in het leven van de gelovige? God liefhebben en onze boze lusten verzaken en zodoende uit onze vruchten verzekerd te zijn van ons aandeel in Christus. Het karakter van het geestelijke leven is groei. Waar leven is, is ook groei. Groei in het geestelijk leven wil zeggen dat wij hoe langer hoe meer verenigd worden met de wil van de HEERE. Belangrijke klippen bij de wedergeboorte in ruimere zin zijn: 1. Perfectionisme (de gedachte, dat een mens vrij kan worden van de zonden) en het anti-nomianisme (dat Gods wet er niet meer toe doet in het leven van de gelovige).

Ik hoop hiermee in het kort de essentie van de lezing weergegeven te hebben. Gode en Zijn genade in alles bevolen,

Ds. R. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
2 reacties
Roozemond
Ik had veel aan de onderstaande informatie:

God verlangt ernaar dat de gemeenschap met de mens hersteld wordt. Maar door de zonde is onze natuur zo intens verrot, dat restauratie, opknappen, reparatie, of wat dan ook, nooit genoeg is. God 'moet' iets nieuws scheppen, wedergeboorte is noodzakelijk. Dit is een werk van God. Hier staat de mens volledig buiten als het gaat om wie het doet, maar het gebeurt wel in de mens en heeft gevolgen voor onze verantwoordelijkheid.

Je kunt zeggen: wedergeboorte is bekeerd worden, anderen noemen het ‘tot geloof komen’, weer anderen zeggen dat de wedergeboorte een onderdeel is van de bekering.

(Lees Dordtse Leerregels hfd 3/4 par. 16)
jodeloiti
Als de vragensteller het er nog steeds wat moeite mee heeft wil ik hem/haar graag een aantal stukken duidelijke informatie toesturen over geest ziel en lichaam. jodeloiti@hotmail.com