Gedoopt door ongelovige ouders

Ds. A. Kot / 4 reacties

Vraag

Als je wel gedoopt bent als baby maar je hoort later van je ouders dat ze geen van beide een kind van God zijn, geldt die doop dan? Als ouders wordt je aangesproken als “gelovige” en daar klopt het al niet. Moet je je in zo'n geval laten overdopen als je tot geloof komt? En kan je in zo'n geval pleiten op je doop?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

1. Zowel in OT als NT werkt de Heere “gezinsgewijs”. Als Abraham tot geloof komt en hij het teken van de besnijdenis als een zegel van de rechtvaardiging door het geloof ontvangt (Rom. 4:11) dan moet hij al zijn huisgenoten besnijden. Zo werden ook “al de zijnen” van de stokbewaarder gedoopt.

2. Het doopformulier veronderstelt gelovige ouders. Als zodanig worden zij aangesproken en worden de doopvragen beantwoord. Dat wil ondertussen niet zeggen dat er gedoopt wordt op grond van het geloof van de ouders. Er wordt gedoopt op grond van Gods verbond. Ouders mogen dus hun kindje niet in ongeloof laten dopen maar zij mogen het ook niet ongedoopt laten. God heeft er recht op. En Zijn verbond vraagt geloof.

3. Nu jouw vraag. Het is niet goed als je ouders je in ongeloof hebben laten dopen (zie 2) maar toch maakt dat je doop niet krachteloos (zie 2). Wanneer je door genade zelf het ware geloof deelachtig wordt en zo deel krijgt aan al de schatten van het genadeverbond, die je reeds toegezegd en in de belofte geschonken waren, behoef jij je dus niet over te laten dopen. Sterker nog: dat mag nimmer. Een mens wordt eenmaal geboren maar heeft steeds voedsel nodig tot versterking van zijn lichaam. De doop is het teken van de wedergeboorte (eenmalig dus) terwijl het avondmaal het teken van de onderhouding is (meermalen dus).

Hartelijke groeten en Gode bevolen,
Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

kinderdoop
4 reacties
eduard1
"De doop is het teken van de wedergeboorte"
Maar we hebben het hier toch over de kinderdoop?
Kan iemand me dat uitleggen?
Cloudsadmirer
eduard1, De kinderdoop is het TEKEN van de werdergeboorte, dat wil naar mijn mening niet zeggen dat je dat gelijk bent.
"ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus..." Dat is toch een TEKEN van de wedergeboorte?
refoweb
Er zijn diverse reacties weggehaald. De vraag gaat over de geldigheid van de doop door ongelovige ouders. Voor een discussie over kinder- en volwassendoop verwijzen we naar ons forum.
Roozemond
Zo juist kreeg ik van een ds (pkn) een fijne en duidelijke mail over de kinderdoop. Om discussies toch maar te voorkomen, zet ik het er niet op. Mocht er iemand oprecht belangstelling voor hebben, dan hoor ik het wel.