Geloven met een verlicht verstand

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Beste ds. W van Vlastuin. Geloven doe je niet alleen met je verstand, maar ook met je hart. Kun je ook zeggen: zaligmakend geloof, is geloof met een verlicht verstand? Of moet ik dan alsnog “en met je hart” toevoegen.

Antwoord

Inderdaad noemt de Bijbel geloof ook “verlichte ogen van het verstand.” Het Bijbelse begrip verstand is dan ook wat rijker dan ons intellectualisme. Je zou kunnen zeggen dat we kennen met het hart, zoals we onze geliefde kennen. Dan is verlichting van het verstand niet los van de wil, het verlangen en het liefhebben.

Veel verlichting toegewenst,
Ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

verstand