Eindtijdprofeet

Ds. M.F. van Binnendijk / 3 reacties

Vraag

Ik ben een boek van een eindtijdprofeet aan het lezen. Hij kan zeer overtuigend schrijven en beweert één van de twee getuigen uit Openbaringen 11 te zijn. Aan de ene kant ben ik bang te geloven wat hij zegt en mezelf te bedriegen. Aan de andere kant ben ik bang dat dit een persoonlijke waarschuwing is die ik niet naast me neer mag leggen. Hoe moet ik hiermee omgaan? Wat is wijsheid hierin?

Antwoord

Je leest een boek “van een eindtijdprofeet”. Ik geef toe dat het behoorlijk 'in' is om gegeven de omstandigheden in de wereld, je te verdiepen in (of wellicht te verliezen aan) de eindtijd en wat daar bij komt kijken. Verder is het ongebruikelijk dat iemand van zichzelf zegt een (ware of valse) profeet te zijn. Uit zijn werken zal dat moeten blijken. Daarbij is een woord als “eindtijd” wel erg tijdelijk en eindig. Met de komst van de Heilige Geest (Handelingen 2) is immers de eindtijd (het laatste der dagen) al aangebroken. Die tijd, déze tijd dus, heet niet voor niets “heden der genade.”

Dat het steeds onstuimiger wordt, mensen kittelachitiger worden en harten verkillen, dat is een feit en daarover spreekt de Bijbel duidelijke taal. De intensiteit neemt toe naarmate Christus' Dag naderbij komt, maar de verwachting naar Zijn wederkomst niet minder. (Toegegeven, ook de Heiland Jezus heeft Zich afgevraagd of hij nog wel geloof zal vinden als Hij wederkomt... een diepe nadenker.)

Enkele notities bij je vragen:

1. Stel jezelf de vraag of er nog eindtijdprofeten zijn? Of zijn het valse profeten? "Beproeft de geesten of ze uit God zijn." De Bijbel wijst juist in de Openbaring aan dat er vele valse christussen zullen opstaan.  En als er één is die God imiteert, is het de satan wel. En houd er rekening mee dat hij slinkser wordt naarmate Gods dag (en dus ook “zijn dag”) nadert. Denk aan de briesende leeuw die zoekt te verscheuren...

2. De Openbaring van Gods plan (de volle raad Gods) staat op Schrift. Hebben wij (nog) eindtijdprofeten nodig?

3. De voorlaatste profeet is mijns inziens Johannes de Doper, voorloper van de Allerhoogste Profeet (Priester en Koning) Jezus Christus. Hij, Christus, is immers de volle openbaring van Gods Raad.

4. Een waarschuwing kunnen we altijd krijgen en gebruiken! Maar we zullen hem wel moeten leren duiden. Daarvoor heeft de kerk predikers van een “zeer blijde boodschap” (zie: Dordtse leerregels 1 L3).

Ds. M. F. van Binnendijk

3 reacties
EVA
Persoonlijke waarschuwing? dat je nog niet klaar bent als Hij komt?
Als je de bijbel leest dan weetje Hij komt, zorg dat je lamp brandende is en dat je olie op voorraad heb, dan hoef je je geen zorgen te maken over alles wat omschreven wordt in boeken of zoals bijv de flilm die er aan komt 2012, zorg dat Jezus je Borg en Middelaar, je Verlosser is en je bent veilig als Hij komt!!
Waakt en bidt!
Maartje
Stop met het lezen van dat boek van die zogenaamde 'eindtijdprofeet'! De hoeveelste is hij niet die claimt te weten hoe de eindtijd vorm zal krijgen?
Richt je eerder op wat de Bijbel over de eindtijd zegt en wat betrouwbare Bijbeluitleggers daarbij zeggen.

En bovenal: Volg de raad van Eva op!
Er is maar 1 Schuilplaats voor dit leven en voor het sterven en dat is Jezus Christus.
Alphonsus
Eindtijdprofeten? Aan de aan hen toegemeten tijd zal snel een einde komen.