Twijfelen aan andere kerkgangers

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Sinds bijna een jaar zijn wij van de Ger. Gem. overgegaan naar de Herv. Kerk. Een groot verschil, maar het is goed zoals het gaan moest. Nu zijn we momenteel zo bezig met het feit dat er bij veel avondmaalgangers zo veel bij door kan, o.a. lange broeken, hoedloos naar kerk, voetbal als verzetje. De sfeer is zo heel anders dan in de Ger. Gem. waar ze soms zo naar de andere kant doorslaan. Het mag niet, maar we twijfelen soms zo aan anderen? Anderzijds is de naastenliefde hier veel groter. De opwekking tot geloof klinkt iedere week, wat juist is, maar is het niet zo dat er op deze manier veel mensen vanuit zichzelf denken te kunnen geloven?

Antwoord

Ik ken uiteraard jouw woonplaats niet, maar de levensstijl is in hervormde gemeenten heel verschillend. De verschijnselen die je noemt zijn echter in veel Ger. Bondsgemeenten in de N.H.K inderdaad sterk in opmars, hoewel dus niet in alle. Blijkbaar is het moeilijk bijbels en in de goede zin des woord evangelisch te  zijn in de leer en tegelijk strikt in levensstijl.

Wat je waardeert in de Hervormde prediking is de nodigende en appellerende aard van de woordverkondiging. Die ontbreekt inderdaad bij sommige predikers in de Ger. Gem., hoewel niet bij alle. De prediking blijft soms in het beschrijvende steken. Dan kan het een verademing zijn om het anders te horen. Het is echter de vraag of het juiste evenwicht er in de Hervormd Gereformeerde kring wel altijd is. Prediking is er soms overdreven verbondsmatig, er is sprake van een ''verondersteld geloof'' (dat zie je goed) en de tweeslag zonde/genade, wet/evangelie is lang niet altijd evenwichtig aanwezig. Ook deze prediking behoeft niet zelden bijbelse correctie. Het waarschuwende element, de ernst van schuld en verlorenheid en de persoonlijke doorleving daarvan worden  naar mijn besef steeds meer gemist. Het is dus (ook voor jou) zaak om wakker te blijven. Er zijn punten waarin de hervormde prediking ongetwijfeld nog wat zou kunnen leren van die in de Ger. Gem. al zou ik mij -met jou- daar niet geheel onder kunnen thuis voelen.

En dan de levensstijl: ook die is helaas aan corrosie onderhevig en ook nog wel op andere punten dan die je noemt. Aan jou de taak daaraan niet mee te doen. Combineer in de herv. gem. een bijbelse theologie met een stipte levensstijl en wees zo tot een voorbeeld voor je hervormde medegemeenteleden. Het gebeurt al te vaak dat mensen uit de Ger. Gem. menen dat ze vanuit de dwangbuis regelrecht de speeltuin in kunnen stappen.

Wat de twijfel aan anderen betreft: ze is soms begrijpelijk. Ook ik ben wel eens verontrust over wat er allemaal door de beugel lijkt te kunnen. Spreekt a.u.b. elkaar erop aan. Met oordelen moet men evenwel wat voorzichtig zijn. Er is nu eenmaal wat cultuurverschil tussen de kerken en er is een zekere mate van christelijke vrijheid in zaken die niet ingaan tegen het Woord. Er is soms ook sprake van onwetendheid en onkunde, van nauwelijks beseffen dat een bepaalde stijl niet past. Probeer te zien of de kern van de zaak aanwezig is en stel genoemde zaken vanuit die kern aan de orde. Dan is het ook niet wettisch!

Tegelijk moeten we onszelf voortdurend afvragen wat bij onszelf de relatie is tussen kern en uiterlijke levensstijl. Waar komt onze levensstijl uit voort? Zonder zaken als kleding etc. te willen bagatelliseren (allerminst!) beseffen we allen toch wel: uiterlijkheden zonder de kern brengen ons weinig verder. Het pad tussen verstarring en vervloeiing is en blijft smal! Ik hoop dat je erop wandelen mag

Hartelijke groeten, van een hervormde (!) dominee J. L. Schreuders, Aalst