Tien jaar en seksualiteit

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Mijn zoon van tien jaar is veel bezig met seksualiteit. Heeft veel vragen daarover die ik probeer te beantwoorden. Maar hoe ver ga je met beantwoorden? Bijv. “Mijn vriendjes praten veel over seks, ik wil dat niet; Met gym moesten we worstelen met een meisje, dat is toch raar; Ik denk vaak aan seks.” Wat moet ik hier toch mee? Hoort dit bij de leeftijd?

Antwoord

Wat opvalt is dat je zoontje er qua vragen over seksualiteit er redelijk vroeg bij is, hij zit waarschijnlijk nog niet in de puberteit. Maar omdat jongeren tegenwoordig veel vaker en vroeger met seksualiteit in aanraking komt doordat er meer openheid is, maar ook door de media en het blijkt dat er tussen vriendjes ook over gepraat wordt, zijn zijn vragen ook weer niet heel bijzonder.

Wat verder opvalt is dat je zoontje thuis komt met zijn vragen en ze aan jou durft te stellen. Kennelijk ervaart hij de sfeer thuis als dusdanig veilig en open dat hij durft te vertellen wat hem bezig houdt en wat hem in verwarring brengt. Fantastisch toch!!

Mogelijk zit de verlegenheid bij jou als ouder wat je met deze vragen aanmoet. Belangrijk is dat je hem serieus blijft nemen en navraagt wat hij precies wil weten.

Ik denk zelf dat je zeker bij jonge kinderen niet meer moet vertellen dan wat het kind vraagt en hierin proberen zo eerlijk mogelijk te reageren. Soms moet je als ouder wat schroom overwinnen, vooral als het gaat over de gevoelsaspecten van seksualiteit. Maar het is een unieke kans om ook juist de mooie kant van seksualiteit, zoals God het bedoeld heeft, op een integere manier manier met je kind te bespreken en door te geven. Dit als tegenhanger in een maatschappij die seksualiteit steeds meer loskoppelt van een duurzame relatie en propagandeert als consumptieartikel. Hier liggen mogelijkheden om de seksuele opvoeding op een goede manier op te pakken.

Het kan goed zijn om eens in de christelijke of evangelische boekhandel rond te kijken naar boekjes over seksuele opvoeding. Er zijn boeken om aan het kind te geven als aanvulling op je gesprekken of boeken om als ouder zelf te lezen als ondersteuning.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

opvoeding