Laagdrempelige Avondmaalstafel

Ds. H.H. Klomp / 6 reacties

Vraag

Deze vraag graag sturen naar een CGK-beantwoorder. Hoe laagdrempelig is de Avondmaalstafel? Ik heb geen sterk, verzekerd geloof maar enkel een verlangen te schuilen bij God en me vreemdeling voelen op deze aarde. Maar is dat genoeg? Het is zo klein en kinderlijk, zonder veel woorden of wetenschap, maar vol gebed en vertrouwen, niet ziende op mezelf maar op Hem. Ik voel me als Zacheus die zich schaamt voor zichzelf en graag eet met Hem, maar bang is voor de oordelen van anderen. Mag ik gaan? Ik voel vaak zoveel strijd wanneer er voorwaarden worden genoemd en ben bang me een oordeel te eten of bang dat ik iets denk te bezitten terwijl het iets is waar ik bedrogen mee uitkom.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is een tere vraag die ik van je ontving. Over de laagdrempeligheid van de avondmaalstafel. Die is heel laag: de grootste van de zondaren wordt geroepen in de gemeenschap met Christus. Als hij tenminste zijn zonde beweent en er berouw over heeft. Het kenmerk van echte doorleefde zondekennis is: er niet over blijven redeneren, maar eruit (en ermee) vluchten tot Hem Die zegt en doet: “Komt herwaarts tot mij allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven.” Waar dit niet gekend wordt is er een hoge drempel aan de avondmaalstafel. Waar dit wel doorleefd wordt is de eigen onwaardigheid juist de geestelijke waardigheid om aan te gaan. Want die zondekennis die doet vluchten tot de Heere is gewerkt door het kostbare bloed van de Borg Zelf. En aan de tafel is Hij ook de nodigende Gastheer. Of je nu voor het eerst avondmaal mag vieren of voor de 100e keer: aangaan blijft elke keer weer moeilijk. Dat is goed: het houdt afhankelijk van de Heere en laat groeien in de genade.

Zegen toegewenst aan de tafel of in de kerkbank. Groet van een CGK-predikant.

Ds. H. H. Klomp

PS. Door mijn ziekte kan ik nu pas antwoorden.

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Heilig Avondmaal
6 reacties
Roozemond
Steeds maar zoeken, tasten naar een antwoord
Steeds maar lezen in Gods Woord
Steeds maar vragen om vergeving
Steeds maar smeken om beleving
Steeds maar zuchten voor Gods troon
Steeds maar roepen tot Zijn Zoon
Steeds maar bidden tot de Heer'
Steeds maar, steeds maar, telkens weer.

En toch...
Steeds onvoldoende droefheid over de zonde
Steeds onvoldoende strijd tegen de zonde
Steeds onvoldoende geloof in God
Steeds onvoldoende liefde tot God
Steeds onvoldoende leven volgens Zijn wil
Steeds onvoldoende vragen naar Zijn wil
Steeds onvoldoende leven tot Gods eer
Steeds onvoldoende, steeds maar, telkens weer.

En toch...
Stil ga ik aan
En ik leer het verstaan:
‘d Eenvoudigen wil God steeds gadeslaan!

Ds Simons zei pas het volgende: Voor wie is het Avondmaal? Voor diegenen die de Heere Jezus Christus hartelijk liefhebben! En die midden in de dood liggen en het leven zoeken buiten zichzelf in Christus Jezus. Voor wie is het Heilig Avondmaal? Voor al degenen die zonder Christus niet kunnen leven. En of je nu een zuigeling bent, of zwak in het geloof, of dat je nog zo vertwijfeld kunt zijn over sommige dingen……je wordt hartelijk genodigd om aan Zijn tafel deel te nemen tot versterking van het geloof.

P.S. Mensen praten toch wel..... Hoe moeilijk ook, laat ze praten. Het gaat er om dt jij gered bent!
eduard1
Als ik dat zo lees, beste vraagsteller/-stelster, dan is het Heilige Avondmaal juist bedoeld voor mensen zoals jij.
Cloudsadmirer
Roozemond, mooi gedicht. Toepasselijk bij de vraag en antwoord.
1a2b3c
Molly Malone

Gods zegen toegewenst.
pannenkoek
"Ik voel vaak zoveel strijd wanneer er voorwaarden worden genoemd"
Er wordt vaak gezegd 'er moet nog zoveel gebeuren'
Er is al zo veel gebeurd. IK heb een mooie uitspraak voor je:

"JEZUS HEEFT NIET GELEEFD OM ANDEREN TE DODEN, MAAR HIJ ZOU STERVEN, OPDAT ANDEREN ZOUDEN LEVEN!"

Als je dat mag geloven 'staat de tafel op goede hoogte' ook voor jou!

Een mooie dienst toegewenst.
Roozemond
Lieve lieve Molly Malone! Gezegende dag aan Zijn voeten! Hij Die jou roept is getrouw Die het ook doen ZAL!! Veel liefs!