Nieuwe relatie van vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik zit met een groot dilemma, dit betreft het contact met iemand. Ik weet niet goed hoe ik op haar moet reageren, vanwege haar nieuwe relatie die zij heeft. Met die vriendin (een oud-studiegenoot) heb ik een hele poos contact (gehad) en ik kan er gezellig mee kletsen. Zij heeft nu een relatie met een man die meer dan 40 jaar ouder is dan haar en al heel veel relaties (getrouwd, gescheiden, samengewoond) heeft gehad. En zij heeft ook al een keer samengewoond met een andere vriend. Ze is overigens niet (zo) gelovig.

De relatie die ze nu heeft wordt ook nog eens besproken en bekritiseerd in de media/roddelpers. Maar aan mij heeft ze het persoonlijk verteld via een berichtje. Alleen weet ik niet hoe ik daarop moet reageren. Moet ik het leuk vinden voor haar, veel geluk wensen of geen contact meer mee zoeken of dit onderwerp niet bespreken.

En hoe moet ik omgaan met wat er over haar wordt geschreven in de media. Ik sta natuurlijk niet achter haar levensvisie en –wijze. Ze weet (waarschijnlijk) hoe ik erover denk, want we hebben het al eens vaker over relaties in het algemeen gehad. En daarom vind ik het een lastig dilemma. Wat moet ik doen? Een vriendelijke groet van een tobbende vriendin.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Blijkbaar is uw vriendin een zogenaamde BN’er en ja, dan worden er wel eens roddels verspreid via de media. Roddelpers heet dat. Maar als u beter weet hoeft u daar toch geen geloof aan te hechten? Niet lezen, of naast u neerleggen zou ik zeggen. Uw éigen houding tegenover uw vriendin-met-nieuwe-vriend is een andere.

U hebt haar al eens van uw zorgen verteld in eerdere setting: dat is alles wat u nu opnieuw kunt doen. En bídden, ja, dat natuurlijk ook. Maar zij leidt haar eigen leven en maakt daarbij haar eigen keuzes. Keuzes, die in úw ogen misschien niet kunnen. Daarom kan het inderdaad wel lastig zijn om de vriendschap in stand te houden, maar juist dan komt het óók op vriendschapsgevoelens en vriendschapshouding aan. Die keuze is aan u. Als daarbij een gesprek moeilijk is, stuur dan ook een berichtje. En laat háár keuze bij háárzelf. Zij hoeft van u geen góédkeuring te ontvangen. Mee-leven is altijd op zijn plaats. Welke woorden u daarvoor kiest hangt weer samen met úw persoonlijkheid (en levensvisie).

Een onbevredigend antwoord van mij misschien, maar úw reactie naar uw vriendin is een heel persoonlijke, toch?

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vriendschap
1 reactie
Omega
Tsjakka? ;-)