Potentiële huwelijkspartners

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Is het verkeerd om elke 'loslopende' jongen als potentiële huwelijkspartner te zien? En dan vervolgens te kijken of hij wel aan de eisen voldoet? Eisen op het gebied van lengte/kerk/muziek e.d.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat lijkt me een heel gedoe: hoe kun je nu vooraf eisen formuleren waaraan een potentiële huwelijkspartner moet voldoen? Een man met wie je zou willen trouwen moet je líéfhebben, mét al z’n mogelijkheden en z’n beperkingen. En om iemand lief te leren hebben dien je hem te willen leren kennen, zodat je gaandeweg de periode van vriendschap of de verkeringstijd tot de ontdekking komt of hij ‘de ware’ voor jou is!

De volmaakte man die het ideale gewicht, de juiste lengte, de goeie kleur ogen, de beste kleding én ook nog naar de (voor jou ‘juiste’) kerk gaat en jouw muzieksmaak heeft, bestaat niet óf heeft allang een partner gevonden!

Laat los, die eisen. Kijk naar mógelijkheden!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

huwelijk
4 reacties
Orchidee
Ik geloof dat God jouw een huwelijkspartner geeft,
maar of God er ook naar kijkt naar jouw voorkeurslengte, de kleur ogen die jij wil, en of God deze ook precies naar jouw kerk laat gaan..?

Ik heb een lieve man, heel anders dan ik vroeger altijd dacht, maar als ik nu naar mijn man kijk met al zn eigenschappen, heel veel goede, maar ook enkele slechten (net als ik, geloof me!) weet en geloof ik dat een andere man niet beter bij mij had kunnen passen als deze.
God had een betere man voor me dan ikzelf had kunnen bedenken, dus leg het in Zijn handen en vetrouw op Hem dat hij het beste met je voor hebt.
En duw God niet jouw eisen in Zijn handen waar alles aan moet voldoen.

Succes en een fijne man toegewenst!
Race406
@Orchidee: Helemaal mee eens! Ik had ook altijd een beeld, waaraan mijn vrouw moest voldoen. En helemaal wat kerk betreft. Ze moest het liefst CGK zijn, want dat was makkelijker met kerkkeuze. Ze moest al HELEMAAL niet Oud-Gereformeerd zijn of Evangelisch. Met welke fantastische vrouw ben ik getrouwd? JUIST... Een vrouw die van oorsprong GGiN was, en later in een Pinkstergemeente haar onderdak had gevonden... ;-)
En geloof me: ze past zo ontzettend goed bij me! Zelfs de kerk zijn we uitgekomen (we zijn CGK..;-)).

Laat Hem besturen,waken,
’t is wijsheid wat Hij doet!
Zo zal Hij alles maken,
dat ge u verwondren moet,
als Hij, die alle macht heeft,
met wonderbaar beleid
geheel het werk volbracht heeft,
waarom gij thans nog schreit.
(lied 427:5 Liedboek voor de Kerken)
Annet76
Het eerste wat me bij deze vraag te binnen schoot was: stel je vindt iemand die in alles perfect bij je past, maar bij het meten blijkt hij 3 cm te lang te zijn!!
Maar goed, zo zal de vraag ook weer niet bedoeld zijn:))))

Mooi antwoord van Marijke, daar sluit ik me bij aan!

Hij zal het leiden op Zijn tijd op Zijn manier, het komt vast goed hoor!!
Orchidee
haha, annet76, je heb wel humor, hihi

@race406; heb ook altijd geroep dat ik nooit van mijn leven refo wilde zijn en al helemaal geen man als refo wilde hebben, hihi
maar jah... ik leerde manlief kennen en hij kwam uit gergem.... dat was even slikken maar jah nu samen hervormde bond en dus refo geworden... en ook nog op refoweb, dus het kan raar gaan in je leven en helemaal niet meer roepen ... nooit..?!