Vrijen lukt niet meer

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 4 reacties

Vraag

Ik ben vier maanden geleden bevallen en sindsdien lukt het niet meer goed om te vrijen. Volgens de verloskundige is het geen medische oorzaak want de hechtingen zijn mooi geheeld... (ze heeft gekeken). Ze heeft ons wat tips gegeven en ik heb ook veel tips gelezen in deze rubriek, maar toch mag het niet baten. We doen alles heel rustig en zeer ontspannen maar “hij past gewoon niet.” Ik vind het echt een belachelijke vraag maar ik vind het ook wel een probleem... Eigenlijk doet het al jaren ‘even’ pijn maar nu na de bevalling is het een drama! Gaat dit nog over of moeten wij naar een seksuologe? (wat me niks lijkt). Hartelijke groeten van een verder gelukkige vrouw/moeder!

Antwoord

De verloskundige heeft gekeken naar de hechtingen, maar heeft ze ook verder gekeken? Als er pijn is bij de gemeenschap is het van belang dat er behalve naar eventuele littekenvorming van de hechtingen ook wordt gekeken of er bijvoorbeeld sprake is van een schimmelinfectie. Het is verstandig om naar de huisarts te gaan voor controle hierop. Een andere oorzaak kan zijn dat je onvoldoende vochtig wordt tijdens het voorspel, je zou een glijmiddel kunnen proberen. Bijvoorbeeld KY gelei, verkrijgbaar bij de drogist.

Maar gezien het feit dat gemeenschp al heel lang wat pijnlijk is, kan het toch zijn dat je onwillekeurig je spieren wat aanspant als de penis naar binnen gaat. Juist als je de ervaring hebt dat het pijnlijk is, heb je de neiging om de spieren van de bekkenbodem aan te spannen waardoor het hebben van gemeenschap pijn veroorzaakt. Je zou naar een bekkenbodemfysiotherapeut kunnen gaan, die kan kijken of dat de oorzaak is en je leren meer controle te krijgen over de bekkenbodemspieren.

Als ook dat geen verbetering geeft, is een seksuologe misschien toch een goed idee?  Hij/zij kan kijken of er andere oorzaken zijn.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
4 reacties
ama
Misschien als aanvullig: in mijn geval waren de hechtingen ook goed genezen enz. Maar de hechting zélf bleek verkeerd te zijn gedaan. Ik was te strak gehecht waardoor gemeenschap ook voor mij pijnlijk is. Mogelijk zou dat bij de vraagstelster ook een reden kunnen zijn?
Orchidee
Hoi vragenstelster,

Wij gaan naar een sesxuologe (weliswaar om andere 'problemen' dan jij) maar ook wij zagen er in het begin heel erg tegenop, bang dat ze met wereldse ideen rondom sex aan zou komen.
Wij zijn er nu al een paar keer naar toe geweest en we vinden het best fijn en ze komt met simpele dingen aan, qua relatie en techniek, absoluut niets wereld bij,
Dus als je daar heen gaat, hoef je, je geen zorgen te maken!
Succes met alles!
myrthe
Herkenbaar!!! Ook voor de bevallling vaak al even pijn bij gemeenschap. Maar inmiddels (paar maanden later) is het helemaal goed en veel beter dan wat het geweest is. Een glijmiddel is inderdaad een goede optie. (sensilube, ook zo bij de drogist te halen.) En verder is het echt heel belangrijk dat je je bekkenbodemspier ontspant. Dat is voor mij het belangrijkste. Omdat je heel veel leert aanspannen na de bevalling moet je hem ook bewust leren ontspannen (soort van persen). Even heel goed bij nadenken op het moment dat...
Sterkte en ik hoop voor jullie dat het gauw weer fijn is!
anna
Lieve mama,

Ik herken me in je verhaal. De hechtingen waren goed genezen, maar gemeenschap (of de 'zgn eendenbek van de gyneacoloog) ging er niet in. Ik bleef aanmodderen en werd naar bekkenbodemtherapie gestuurd. Ik wilde daar pertinent niet heen, want ik wist dat ik daarvoor ook gewoon gemeenschap kon hebben (als het in het begin pijn doet heeft dat vooral te maken met het korte voorspel). Uiteindelijk kwam ik bij een vrouwelijke gyneacoloog die zei dat ze me niet zou laten vertrekken voordat het probleem opgelost was. Ik bleek littekenweefsel te hebben of wild vlees. Dit is in drie behandelingen 'weggebrand' (de pijn valt mee hoor). Daarna moest het nog wat genezen, maar al vrij snel konden mijn man en ik weer gemeenschap hebben. En nu is het zelfs veel beter als voor de bevalling. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Blijf niet tobben, maar eis een grondig onderzoek in het ziekenhuis.

Heel veel sterkte in alles,

God zegene je!!

Anna