Populair zijn

E. van Doorn / Geen reacties

Vraag

Ik wil meer vrienden, ik wil populair zijn. Maar degenen waar ik mee wil omgaan mogen mijn anderen vrienden niet. Zij willen niet populair zijn, maar ik wel. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je wilt graag populair zijn, schrijf je. Je hebt vrienden maar je wilt er meer.  Ik ga er even vanuit dat je een middelbare scholier bent. Als dat niet zo is, dan nodig ik je uit om nog eens te schrijven.

In de puberteit verandert er veel in je leven. Je bent volop in ontwikkeling, zowel fysiek als mentaal en je zoekt naar een identiteit. Wie ben ik? Wat wil ik? Wie wil ik zijn? Wat wil ik worden? En daar hoort ook bij: welke vrienden kies ik? Waar voel ik me prettig bij? Bij de populairen in de klas of juist niet? Wie zijn mijn vrienden?

Je schrijft dat je vrienden hebt maar dat zij niet populair willen zijn. Wat betekent dat voor jou: populair zijn? Je hebt vrienden maar je wilt er meer. Dat begrijp ik niet zo goed. Hoeveel vrienden zou je willen hebben? Wat betekent vriendschap voor jou? Waarom is populair zijn zo belangrijk? Ben je misschien een beetje onzeker over jezelf? Of delen de populairen, zoals jij dat noemt, dezelfde interesses? Echte vrienden kunnen op elkaar bouwen. Je deelt leuke dingen maar ook minder leuke dingen.

Ten slotte vraag ik me nog wat dingen af en aangezien je de vraag vast niet voor niets aan Refoweb hebt gesteld, stel ik ze maar gewoon: hoe kijk jij naar God? Hoe denk je dat Hij jou ziet? Is Hij onderdeel van je leven? Betrek je Hem bij de keuzes die je maakt? Dank je Hem wel eens voor je vrienden? Vraag je wel eens om leiding?

Zoals je  merkt, leg ik heel wat vragen bij je neer. Ik hoop dat ze je kunnen helpen om zelf een antwoord op je vraag te formuleren. Succes!

Hartelijke groet,
E. van Doorn

Tags in dit artikel:

puberteitvriendschap