Een ander verwijten maken

Eleos / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik een vraag stellen over het thema: een ander verwijten maken. Ik zou graag een stuk uitleg willen waarom mensen verwijten maken aan een ander? Zijn er bijvoorbeeld diverse bronnen? Zelf kan ik er al één bedenken: gekrenkte liefde misschien? En als je verwijten/beschuldigingen krijgt, hoe kan je daar dan het beste mee omgaan zonder er aan onder door te gaan?

Antwoord

Een ander verwijten maken, waarom wordt het gedaan en hoe kan je er het best mee omgaan zonder er onderdoor te gaan?

Alles staat of valt met een open en eerlijke communicatie. Het lijkt zo eenvoudig, maar ik denk dat het een van de moeilijkste dingen is. Het vraagt namelijk heel veel van ons. Want wanneer ben ik open en eerlijk? Ben ik wel in staat om open en eerlijk te zijn? Ben ik me bewust waardoor ik het zo moeilijk vind om altijd eerlijk te zijn, ook al moet ik dan een boodschap geven die voor de ander echt niet fijn is en lijkt het of ik de ander kwetst? Hoe kan ik weten dat mijn boodschap goed over komt en hoe weet ik zeker dat de ander mij goed begrepen heeft? Hoe kan ik de intentie waarmee ik iets zeg goed duidelijk maken, hoe kan ik er voor zorgen dat ook mijn goede intentie goed over komt?

Je stelt een vraag waar ik eigenlijk geen antwoord op weet. Ik vraag me af of er een antwoord op is. Want er speelt zo ontzettend veel mee op het gebied van de communicatie. Dan heb ik het inderdaad nog niet eens gehad over verstoorde relaties, dus daar waar de communicatie al zo vervuild is en er zoveel mis is gegaan, dus er sprake is van verwijten.

Wat wel heel goed helpt is om te kijken wat er goed gaat. Kan je een situatie bedenken waarin er geen verwijten kwamen en wat was er dan? Wat maakte dat het goed ging? Of wat is er nodig om de verwijten af te sluiten en met elkaar te kijken wat juist wel goed gaat? Iets, een relatie bestaat niet alleen uit verwijten, wat was er nog meer wat wel goed ging? Vraag ook altijd na of je de ander goed begrepen hebt.

Een bron waar je iets kan lezen over verwijten? Genesis 3. De oorzaak.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Lees meer artikelen over:

psychologie