Regen voor de zondvloed

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Pas hadden we een discussie over de tijd voor de zondvloed. De vraag was of het toen ook had geregend. Er staat alleen dat de dauw de aarde bevochtigde. Regende het toen helemaal niet?

Antwoord

Deze vraag berust op een misverstand. Wat in Genesis 2 staat heeft geen betrekking op de tijd voor de zondvloed maar op wat bij de schepping geschiedde. Struiken en bladgewas zijn niet door regen en menselijke arbeid voortgekomen, zoals later (ook al voor de zondvloed!) natuurlijk wel het geval is geweest. Ze zijn geschapen door het Woord, terwijl Genesis 2 van een bijzondere zorg van God voor het eerste uitspruitsel gewag maakt, namelijk door een damp. Dit gebeurde zo bij de schepping, niet de gehele tijd daarna.

Met hartelijke groet,
ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

scheppingzondvloed