Bidden tot engelen

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

Aan ds. M. M. van Campen. De zus van een vriendin waar ik een relatie mee heb bidt tot engelen. Hoe kan ik hier het beste op reageren. Ze gelooft sinds kort wel in de Heere Jezus. Ze houdt zich dus nog wel bezig met bidden tot engelen en engelenkaartjes trekken om de dag mee te beginnen.

Antwoord

Het gaat hier om een vrouw die pas tot geloof in gekomen, maar nog wel bezig is met bidden tot engelen en engelenkaartjes trekken, dat ze ook al deed ze tot geloof kwam.

1. Het is duidelijk dat in Bijbels licht het bidden tot engelen wordt afgekeurd. Zie hiervoor o.a. Openbaring 19:10: de apostel Johannes viel neer aan de voeten van een engel om hem te aanbidden. De engel wees dit af en zei: zie toe, doe dit niet, ik ben een medeslaaf van u, aanbid GOD! Heilige engelen wijzen verering altijd ten strengste af en wijzen heen op de aanbiddelijke God. Heilige engelen willen helemaal niet dat je tot hen bidt. Gevallen engelen (demonen die onder leiding staan van de satan) nemen juist aanbidding van mensen wel aan. De satan kan verschijnen als een engel van het licht en wil het maar al te graag dat mensen tot hem bidden! Je begeeft je dus in feite op het gebied van de kwade engelen!

2. Wat betreft engelenkaartjes trekken: even googlen en je ziet dat dit behoort tot het terrein van de astrologie, het occulte, het domein van de slang! Het is beter en geestelijk veel gezonder om de dag te beginnen met de Heer der engelen, het Hoofd van de hemelse legerscharen: de Heere Jezus. David, een kind van God en een man naar Gods hart zegt in Psalm 5:4: ‘s Morgens hoort U mijn stem, HEERE, ’s morgens leg ik mijn gebed voor U neer en zie ik naar U uit. Ja, psalm 108 zingt: ik zal in de dageraad ontwaken en met gezang mijn GOD genaken. Niet de engelen maar God zelf.

3. Engelen zijn slechts hemelse knechten, maar de Heere Jezus is de hemelse Koning. De knechten dienen en prijzen hun Koning. Evenzeer zal een christen op aarde dat ook doen.  We richten ons niet op de hemelslaven, maar wel om de Hemelkoning.

4. Een christen is er goed van doordrongen dat geen enkele engel jou heeft gered of verlost. Ik, zondig mensenkind, kan door geen dier, door geen medemens, door geen engel uit de hemel worden verlost. Maar mijn verlossing van het oordeel van God is door mijn Zaligmaker, Jezus Christus, bewerkt! Hem komt toe alle lof en eer. Hij heeft met zijn kostbaar bloed voor al mijn zonden betaald, geen engel. Zou ik dan te weinig eer geven aan mijn Redder en te veel eer aan een engel? Een verloste zondaar zal Zijn Redder willen (aan)bidden. En door Christus mag ik God zelfs Vader noemen. We lezen in Mattheus 7:11 dat kinderen naar hun Váder gaan om dingen te vragen: ”hoeveel te meer zal uw Vader die in de hemel is, goede gaven geven degenen die ze van Hem bidden.”

5. Als deze vrouw werkelijk tot geloof in de Heere Jezus is gebracht, dan mag je haar ook gaan uitleggen wat dat betekent in de praktijk van haar leven van elke dag. Dan is Jezus niet alleen je Heiland maar ook je Heer geworden, niet alleen je Redder maar ook je Koning. Geloven in Jezus  houdt onlosmakelijk ook in gehoorzamen aan Hem als je Heer. Vertrouwen op je Redder houdt onlosmakelijk ook in het volgen van Hem als je Koning. Je bent uit het terrein van de duisternis overgebracht in het koninkrijk van de Zoon van God. Uit de macht van satan tot God, uit het donker tot het licht van Gods genade. In dat koninkrijk heeft Hij het voor het zeggen. Ook in jouw leven. En alles wat in strijd is met wat Hij wil, doe je weg. In Handelingen 19:19 lezen we dat velen van hen die geloofden kwamen om hun daden te belijden en velen die toverkunsten hadden bedreven brachten hun boeken bijeen en verbrandden ze in het openbaar. Juist daarna lezen we dat het Woord  van de Heere toenam met macht en sterker werd.

6. Werkelijk geloof houdt dus altijd in bekering ván je zonden/ afgoden/ engelenvering (Kol. 2:18!) en bekering tót de Heere Jezus. Bekering is je radicaal afkeren van vroegere gewoontes die in strijd zijn met het Woord van God en je toekeren en toewijden aan de levende God om Hem voortaan van harte te dienen. Deze vrouw zal bij nader onderwijs van uit de Schriftl dan ook gaan komen tot een breuk met deze zondige gewoonte, zo niet dan zal ze dat zeker gaan merken in haar relatie met Christus. Dat zal ernstig worden verstoord. Hij zal geen concurrenten naast Hem dulden in haar leven.

NB: Jezus Zelf werd verzocht in de woestijn door satan, de gevallen engel, om een knieval te maken voor hem. Jezus zegt daarop: “Ga weg, satan, want er staat geschreven; de Heere uw God zult u aanbidden en Hem alléén dienen!” En een christen wil toch niet anders en niets liever dan in alles op Christus lijken!

7. Kortom: wijs deze mevrouw er ernstig op dat ze per direct stopt met het leggen van verkeerde contacten in de hogere wereld. Als ze er al in zou slagen zulke contacten te leggen, dan zijn ze niet met de engelen die God dienen, maar met de demonen! En adviseer deze jonge zuster (?) zich te voegen bij een bijbelgetrouwe gemeente waar ze via de voorganger en ouderlingen schriftuurlijk onderwijs en inzicht kan ontvangen ook t.a.v. deze dingen.

Ds. M. M. van Campen

Tags in dit artikel:

engelenoccult