Ellendekennis krijgen

Dr. C. A. van der Sluijs / 24 reacties

Vraag

De laatste paar weken ben ik erg met het geloof bezig. Ik ben dus ook erg kritisch op mijn eigen levensstijl geworden. Thuis hebben wij geen tv, dat wil ik later zelf ook niet. Toch kijk ik af en toe wat programma's terug op uitzendinggemist.nl, bijvoorbeeld kookprogramma's, de serie “Boer zoekt Vrouw” en eventueel wat educatieve programma's. Kan dit als christen? Zelf let ik erop dat er niet in gevloekt wordt, dan sluit ik hem direct af. Ook heb ik nog een andere vraag: Wat moet ik doen om ellendekennis te krijgen? Wat moet ik doen om berouw over mijn zonden te krijgen? Ik bid God elke dag of hij mij dat toch wil geven omdat ik besef dat zonder dit geen nieuw hart kan krijgen. Ik merk toch dat ik met mijn verstand God wil dienen en bekeerd wil worden (omdat ik anders verloren ga), maar ik heb de wil helemaal niet.

Antwoord

Beste briefschrijfster,

Uit de voorkeuren die je uitspreekt ten aanzien van bepaalde programma’s op internet begrijp ik dat ik met een schrijfster te doen heb. En misschien nog wel woonachtig op een boerderij. Maar dit maakt allemaal niet echt uit. Het gaat om de zaken waar je mee aankomt. Geen probleem als je een aantal programma’s van de televisie terugkijkt op internet. We leven nu eenmaal in déze wereld. Het heeft geen zin om net te doen alsof we nog honderd jaar terug leven. Ga er wel verantwoord mee om. En doe er dan je voordeel mee!

Je schrijft dat je de laatste paar weken erg met het geloof bezig bent. Misschien durf je dit moeilijk te aanvaarden vanuit je achtergrond, maar ik houd het er op dat God met jou bezig is. Je vraagt je af wat je moet doen om ellendekennis te krijgen. Neem me niet kwalijk, maar zo vlak voor 31 oktober waarop we de Reformatie in de 16de eeuw weer gaan herdenken, krijg ik de indruk dat je nog steeds in de stikdonkere Middeleeuwen leeft. Toen piekerden mensen ook over de vraag wat ze moesten doen en of ze wel genoeg deden. M’n lieve kind, leef jij in een kerk die van de reformatie afstamt?! Ongelooflijk!

Begin eerst maar eens je te realiseren dat je daar terug gebracht bent in de duisternis van de roomse middeleeuwen! Een regelrechte aanklacht tegen je leefklimaat waar de waarheid kennelijk in ongerechtigheid ten onder gehouden wordt. Zoek een kerk op waar Luther preekt! En wel zo gauw mogelijk. En anders bid je maar dat je met je kerk uitgeleid mag worden uit het diensthuis van de rechtzinnige zonden. Kennelijk heb je alleen maar de Wet horen preken en een uiterst voorwaardelijk evangelie, dat helemaal geen evangelie is! Ik ben scherp, maar ik denk dat deze radicale aanpak nodig is. Want ik schrik er van als ik merk wat een mist aan onkunde er over jouw leven gelegd is.

Je schrijft elke dag te bidden of God je wil geven wat nodig is om zalig te worden. Zonder berouw denk je geen nieuw hart te kunnen krijgen. Dat zal waar wezen. Maar als God dit geeft, geeft Hij beide tegelijk. Of Hij dat wel wil?! Vele malen liever dan dat jij dat wil!! Dit laat Hij uitzeggen in waarachtige Evangelieprediking: “Wij bidden u van Christuswege:  laat u met God verzoenen is”(2 Kor. 5:20). Weet je wanneer je daar zicht op krijgt? Als je gelooft dat God de wereld (jij dus) zo lief gehad heeft, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk (jij dus) die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar het eeuwige leven hebbe”(Joh. 3:16). Hij heeft je zo onvoorstelbaar lief dat je daar geen idee (verstand!) van hebt, maar dit mag je hart raken. En dan wordt het vanzelf nieuw! Gods liefde zal wonderen in jouw leven doen, waar je geen idee van had. Ik leg je in Zijn handen.

Met hartelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

24 reacties
EVA
@ostrogoot
Heb je gekeken in de HC hoeveel zondagen er over de ellende gaan, hoeveel er over de verlossing gaan, en hoeveel over de DANKBAARHEID!
Hoofdstuk 1. Dit is het kleinste hoofdstuk(ellende). Zondag 2-4. Het stuk van de ellende is noodzaak, van de verlossing is hoofdzaak. In een preek van 52 minuten zouden er maar 3 minuten over de ellende gaan, 27 minuten over de verlossing en 21 over de dankbaarheid. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.
CDAer
Dr. vd Sluijs kaart hier terecht een probleem aan. Dit kan kan niet scherp genoeg gezegd wordt, het gaat immers over een eeuwige zaak. Ik roep iedereen op om niet te blijven hangen in bepaalde systemen, zoals in de vraag ook beschreven is, maar om het Leven aan te pakken.
maarten
Kijk, waar zijn dominees als deze gebleven?! Mensen die nog kritisch kijken naar de kerk! Zelf heb ik ook verdriet over de kerk waar ik in zit. Laat er is iemand zijn die de stellingen in 2009 op de deur van de reformatorische kerk slaat!
dijna61
Ja wachten op een wonder, maar dat wonder is al gebeurd.
Zo'n 2000 jaar geleden stierf Jezus voor onze zonden. Dat is het wonder!
En dat is genoeg!
Laten we niet in onszelf blijven wroeten en altijd maar weer twijfel zaaien bij onszelf en anderen. Je raakt in een visieuze cirkel en komt er nooit weer uit.
Zo mis je alle levensvreugde en kun je nergens echt van genieten.
Dat is Gods bedoeling niet!