Zo gij KUNT geloven

Ds. A.A. Brugge / 1 reactie

Vraag

Graag zou ik mijn vraag willen stellen aan ds. A. A. Brugge. Weet u of er mensen zijn die niet kunnen geloven? Markus 8: de maanzieke knaap. Jezus vroeg aan hem: Zo gij KUNT geloven...

Antwoord

In Marc. 9:23 lezen we: “En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft”.

Laten we eerst een kijken in welke context de tekst staat. Niets is gemakkelijker en tevens gevaarlijker om woorden uit de Schrift los uit het verband te lezen. De verklaring van Matthew Henry merkt over vers 23 het volgende op: “Jezus bestraft stilzwijgend de zwakheid van zijn geloof. De lijder schuift het op Christus’ macht, en geeft zijn ongunstige mening te kennen over de onmacht van de discipelen; maar Jezus keert het tegen hemzelf, en wil, dat hij de teleurstelling zal wijten aan zijn gebrek aan geloof: “Zo gij kunt geloven”. Het vervolg “alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft” is een bemoediging in zijn begeerte om vertrouwen op Jezus te stellen”.

Laten we eens naar de vraag kijken. Geloof zonder wedergeboorte is een artikel dat uit de mens komt en in het licht van de Schrift geen dageraad heeft. Geloven ontspringt niet uit de wens of wil van de mens, maar is een gave van God. Ook het geloven is werk van de Heilige Geest. Zonder Gods Geest kan niemand ooit geloven. Het geloven richt zich niet zozeer erop dat ik maar geholpen wordt. Maar het ware geloof buigt in het stof vanwege de zonde en vertrouwt op Gods gave in de Heere Jezus voor ziel en lichaam. Het is het grootste wonder dat de Heere om arme en ellendige zondaren neerziet. De zegen is dat Hij Zelf alle beletsels om vertrouwen op Hem te stellen wegneemt en (altijd) door het Woord mijn ziel verklaart, zodat (in welke trap en mate ook) er een zien is op Jezus. Al was het maar op de toezegging dat er hulp besteld is bij een Held, Die verlossen kan. Of op Zijn kracht om blinde ogen te open en alle tegenwerpingen in mijn hart het zwijgen op te leggen. De grootste zegen is echter een zien op Jezus. Die gekomen is om zondaren zalig te maken.

Als je niet weet hoe je er ooit komen moet? Weet dan, dat de Heere Jezus eens ten antwoord kreeg, recht uit het hart: “Ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp”. Neem weg wat ik niet kwijt wil. En geeft me wat ik niet onderken wat ik mis. De mens kan niet geloven. Maar als de Heere in de ziel werkt en Zijn Woord als zegen erin brengt, is het onmogelijk niet te geloven.

Van harte de Heere en Diens genade bevolen!
Ds. A. A. Brugge

1 reactie
Roos18
Helder antwoord van Ds. Brugge!