Twijfelen aan de waarheid

Ds. W. C. Meeuse / 5 reacties

Vraag

Sinds ik onderwijs volg aan een niet-christelijke instelling ben ik steeds meer gaan twijfelen aan de waarheid van de Bijbel. Ik ga wel naar de kerk, maar vaak geloof ik er niets van. Wat moet ik doen?

Antwoord

De stokbewaarde vroeg dat ook: wat moet  ik doen om zalig te worden (Hand. 16:30). Het antwoord was duidelijk: geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden. Maar als  je nu door dat onderwijs wat je volgt aan het twijfelen gaat. Twijfel aan de waarheid van Gods Woord? Twijfel of God wel bestaat? Zelf heb ik dit ook doorgemaakt. Ook door onderwijs te volgen wat de wetenschap vanuit  de mens centraal stelt. Wat dan te doen?

Het feit, dat je deze vraag via Refoweb stelt, geeft aan dat je er niet gerust op bent.  De raad,  die ik je kan geven is dit: blijf naar de kerk gaan. Daar werkt de Heilige Geest het geloof in het hart. Blijf (biddend) de Bijbel lezen. Lees b.v. de brieven van Johannes. Het kan ook erg nuttig zijn er met je eigen predikant over te spreken. En vraag maar om gebed om vastgehouden te worden. Alleen de duivel heeft er belang bij, dat je losweekt van God, Zijn Woord en Zijn dienst. Let daar vooral op. Want het gaat altijd weer om een strijd tussen het rijk van het licht en dat van de duisternis. En de overwinning is aan het Lam  van God. Die overwinning is behaald op Golgotha. Dat is objectieve waarheid. Mijn geloof maakt dat niet waar, maar het is waar, en dat geloof ik. Onthoud deze laatste stelling.  En laat je niet vloeren door de zgn. wetenschap. Jezus zei  tegen Petrus: Ik heb voor u gebeden,dat uw geloof niet ophoude (Luk. 22:32).

Ds. W. C. Meeuse

5 reacties
Con
Beste vraagsteller, ik ken je probleem. Ik heb ook op een niet-christelijke school gezeten en kwam veel in aanraking met andersdenkenden. Soms proberen ze je uit de tent te lokken, of proberen ze je schaamte voor je geloof aan te praten.

Maar echt: ik ben er sterker uitgekomen. Ga gewoon het gesprek aan met medescholieren, maar bovenal: laat zien waarvoor je staat! Straal zelfvertrouwen uit. 'De Bijbel is waar. Jullie mogen het allemaal niet met me eens zijn, maar dat verandert mijn mening niet!'

Ik merk altijd dat niet-christenen véél meer respect hebben voor iemand die ergens voor staat, dan voor halfbakken christenen die zich schamen, of niet voor zichzelf op durven komen.

Bid veel, lees de Bijbel. En geef je eraan over. Vergeet niet: "De dwaas zegt in zijn hart: er is geen God." Laat jij die dwaas niet zijn!

En laat medescholieren maar kletsen. Dat zijn grijze muizen, schapen die met de kudde meelopen. Die alles doen om bij de groep te horen. Durf anders te zijn! Straal dat uit. En wees daar trots op.
1a2b3c
Nou Con, met dat laatste wat je zegt ben ik het niet eens.
Die grijze muizen hebben ook een ziel voor de eeuwigheid.
Je moet ze niet laten kletsen maar probeer ze te bewegen tot geloof en dan niet om zelf gerespekteerd te worden maar om God de eer te geven en omdat je niemand over hebt voor het verderf.
eduard1
Vraagsteller,
het feit dat je hier een vraag over stelt, geeft m.i. al aan dat het je niet los laat. Zoek iemand in je omgeving/kerk die je vertrouwt en met wie je dit wilt delen. Die samen met jou de waarheid van de Bijbel onderzoekt en tot je neemt. Want je zult er aan moeten 'werken'. Doe je niets, dan glijdt je steeds verder af, dus je moet je 'wapenen'. De waarheid van Gods Woord moet je je inprenten. En misschien zegt je verstand of je gevoel dat het niet waar is, diep van binnen weet je beter. Leg deze worsteling ook voor de Heere neer. Hij alleen kan je echt helpen.
Van harte Gods zegen.
Maartje
Beste vragensteller,

Toen ik zelf aan een niet-Christelijke instelling studeerde, waren het de docenten die mij uit de tent wilde lokken en probeerden te shockeren. Zij hadden van-huis-uit een Christelijke opvoeding meegekregen en probeerden er nu tegenaan te schoppen. De ‘aanvallen’ waren niet persoonlijk bedoeld, maar gericht op mijn Christen-zijn.
De medestudenten daarentegen waren benieuwd naar de Bijbel. Ze waren niet direct vijandig omdat ze eerder nieuwsgierig waren naar waarom ik dingen wel/niet deed. Als je echter stelt dat alleen de Bijbel Gods Woord is en dat wij, niemand uitgezonderd, hebben te luisteren naar wat God zegt, dan voel je de vijandschap opvlammen. Dan ben je intolerant en kom je alleen te staan, maar een Christen kan in dezen niet anders dan intolerant zijn.

In het gesprek met medestudenten en docenten zou ik niet willen pleiten voor een zelfverzekerde houding. Ons past een nederige. Daarmee bedoel ik absoluut niet dat we moeten gaan schipperen of niet voor onze mening uit hoeven komen. Laat vooral de Bijbel spreken.Vaak vinden andersdenkenden ons arrogant omdat wij de waarheid in pacht hebben. De waarheid ligt buiten ons, alleen in Gods Woord.

We hoeven ons het Evangelie niet te schamen, integendeel. Maar onze houding in het uitdragen van de Blijde Boodschap is daarbij heel belangrijk. De Heere vraagt vooral van ons om het Evangelie voor te leven. Onze daden spreken luider dan onze woorden.

In Gods Woord buigt de eeuwige en almachtige God en Schepper van hemel en aarde naar ons nietige zondige mensen om ons tot Hem terug te brengen. Wat een wonder dat de Heere zó laag af wil dalen. Ja, nog dieper: Hij heeft ons Zijn Zoon gegeven. Onvoorstelbaar! Het Evangelie is niet naar de mens. Niet te vatten en te beredeneren. Daarbij gaat de satan rond als een briesende leeuw. Zijn liefste werk is twijfel zaaien. De enige manier om staande te blijven is de geestelijke wapenrusting aandoen.

Ik ben het van harte eens met Eduards raad. Wat je bijvoorbeeld ook zou kunnen doen is lid worden van een Christelijke studievereniging. Daar zijn studenten die in ‘t zelfde schuitje zitten en daar word je toegerust.
Andries_H
Mooie reacties!
Ben het van harte met jullie eens!