Mannelijkheid ontwikkelen

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongeman die heel graag wat mannelijker zou willen zijn. Ik zie bij mezelf veel teveel 'vrouwelijke' eigenschappen. In zekere zin hoeft niet elke man die uitgesproken mannelijke eigenschappen te hebben, maar wanneer gaat het te ver? Mag je ook moeite doen om je mannelijkheid te ontwikkelen? En hoe kan ik daar aan werken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje lastig om een antwoord te geven op je vraag. Als ik jouw vraag lees krijg ik zelf namelijk allerlei vragen: wat versta je onder mannelijker, aan welke eigenschappen denk je, op welke punten denk je mannelijkheid te moeten ontwikkelen, in hoeverre ben je nog in ontwikkeling of denk je al uitgerijpt te zijn (leeftijd is dus ook een belangrijke factor)? Dat zijn dus allemaal dingen die ik niet van je weet en dat maakt het beantwoorden er niet gemakkelijker op, maar ik zal mijn best doen.

Allereerst vind ik het een probleem om eigenschappen toe te schrijven als typisch vrouwelijk of typisch mannelijk. Natuurlijk, ik geloof van harte dat God man en vrouw als onderscheiden schepselen geschapen heeft, met een eigen aard en daarbij behorende fysieke kenmerken. Maar dat wil niet zeggen dat er een lijst eigenschappen te produceren valt die ofwel typisch vrouwelijk dan wel typisch mannelijk zou zijn. Laat ik maar eens wat voorbeelden noemen. Van vrouwen wordt vaak verwacht dat zij zacht en zorgzaam zijn. Nou, ik ken mannen die dat vooral ook zijn, zonder dat dit ten koste gaat van hun man-zijn en ik ken vrouwen die het juist helemaal niet zijn. Bij mannen wordt gedacht dat zij zelfverzekerd en vol zelfvertrouwen zijn. Hoeveel mannen zijn niet (verschrikkelijk) onzeker, ook al kunnen zij dat soms meesterlijk verbergen met een harde stem of stoere kleding? Anderzijds ken ik genoeg vrouwen die zelfverzekerd en standvastig in het leven staan. Snap je het probleem?

Ik geloof dat elk mens, zowel mannen als vrouwen, een samenspel van eigenschappen, gaven en talenten heeft die God aan hem of haar heeft toegekend en die deze persoon tot een uniek mens maakt. Sterker nog: de Heere God heeft elk mens ô geschapen dat hij of zij toebereid is om de levensopgave te volbrengen die God Zelf voor hem weggelegd heeft. Ik vergelijk dat wel eens met een gereedschapskoffer. Ieder mens heeft een andere gereedschapskist, met andere attributen en gereedschappen maar toch zo toegerust, dat het voldoende is om te doe-het-zelven. De één heeft zeer geavanceerde apparatuur, de ander wat meer eenvoudig. Maar onze God geeft elk mens de gereedschapskist die bij hem of haar past. Precies voldoende om aan de opdracht van onze God te voldoen. Maar ook weer niet te veel, zodat we kleine en afhankelijke mensen blijven.

Natuurlijk weet ik ook dat zonde en/of nare of moeilijke levensomstandigheden vervormingen kunnen aanbrengen. Maar dat neemt niet weg dat je als volwassen mens, of als mens op weg naar de volwassenheid een eigen verantwoordelijkheid moet gaan dragen. Een christen-hoogleraar uit de vorige eeuw verwoordde dat heel mooi als volgt (als het gaat om het doel van elk mensenleven): “Je moet als mens geschikt en bereid zijn om de gaven die je van God ontving, te gebruiken tot Zijn eer en tot heil van het schepsel in alle levensverbanden”.

Daarom moet jij denk ik niet de vraag stellen: ben ik wel mannelijk genoeg, maar eerder: hoe word ik de mens die God op het oog had toen Hij mij geschapen heeft? Hoe ontdek je stapje voor stapje de levensopgave die Hij voor je weggelegd heeft? Durf je te zijn wie je bent? Als je ô durft te kijken, zie je andere dingen! Daarom zou ik je willen zeggen: let niet teveel op de voorwaarden die jij jezelf stelt, maar probeer de opdracht die de Heere God voor je heeft te ontdekken. En je zult zien dat Hij daarvoor de juiste dingen in je leven gelegd heeft. Natuurlijk besef ik dat daarbij strijd tegen zonde geen onbelangrijke factor kan zijn. Soms komen eigenschappen niet tot hun recht omdat bepaalde zonden ze bedekken. Dat kan bijvoorbeeld onverschilligheid zijn, maar ook een voorgewende hardheid of het tegenovergestelde: doorgeslagen emotionaliteit. Of wat ik ook steeds vaker zie: de zonde van een seksuele verslaving. Al die dingen richten je helaas op jezelf en daardoor loop je vast. Je kijkrichting moet dan ook anders zijn: naar je Schepper en de levensopgave die Hij voor je weggelegd heeft.

Probeer een betekenisvol mens te zijn, ook voor anderen! Hoe kunnen mensen van jou genieten?
Hoe probeer jij een waardevol medemens te zijn voor de mensen die God op je weg geplaatst heeft?

Wijsheid en overgave gewenst!

Drs. Els van Dijk
drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.