Probleem met PDD – NOS

Ds. A.K. Wallet / 1 reactie

Vraag

Ik zit de laatste tijd nogal met een probleem. Op het werk draaien ze verkeerde muziek en dan weet ik niet wat ik moet zeggen. De anderen zingen mee en maken er gekke bewegingen bij, maar ik word er stil van en klap dicht als de muziek aangezet wordt. Dan moet ik eigenlijk bijna huilen, maar ik hou me in. In de kerk heb ik het ook weleens moeilijk; de laatste tijd vooral. Ik word er soms moe van. Dan zit ik te denken en te denken. Ik heb ook nog PDD – NOS. Dat is autisme, dus nog extra moeilijk. Dan denk ik elke keer van: waarom heb ik PDD - NOS en de anderen in ons gezin niet, en waarom kan ik niet autorijden en niet trouwen. Daar kan ik soms nachten wakker van liggen en lig ik soms ook wel te huilen. Dan weet ik soms niet meer wat ik moet doen. Ik heb wel eens gehad dat ik het zo moeilijk had dat ik zelfmoord wilde plegen. Daar heb ik spijt van. Ik hoop dat u me kunt helpen met deze vraag Ik heb ook veel vragen over geestelijke zaken de laatste tijd.

Antwoord

Beste vrager,

Jouw vraag bestaat uit twee delen. De eerste is dat je steeds weer geconfronteerd wordt op je werk met verkeerde muziek. De anderen doen dan mee en jij niet. Jij klapt dan dicht. Het is een probleem waar jij niet alleen mee zit. Ook ouderen hebben er mee te maken. Ik hoorde eens een man zeggen: soms hoor ik ’s zondags aan het heilig Avondmaal nog die muziek in mijn hoofd. Als ik zo jouw vraag lees, denk ik dat jij de enige bent op jouw werk die er last van heeft. Als er meer zijn is het fijn om met elkaar te praten over de beste houding in deze. Er zijn mensen die zelf muziek mee nemen en dat beluisteren, bijvoorbeeld met een mp3-speler. Als het al te erg wordt met de verkeerde muziek kun je zelf naar andere muziek luisteren. Vraag vooral aan de Heere of Hij jou wil bewaren voor verkeerde invloeden van deze muziek, maar ook om op een goede wijze te reageren. De meesten die er graag naar luisteren weten niet eens dat het verkeerd is. Soms horen ze de woorden niet eens en gaan ze alleen op de muziek af. Probeer om op een positieve wijze je houding te bepalen. Misschien willen ze ook wel eens naar jouw muziek luisteren.

Jouw tweede vraag is dat je worstelt met een ernstige vorm van autisme. Als ik goed begrijp heeft dat veel impact op je; zo zelfs dat je niet kunt auto rijden en trouwen. Als dat echt zo vast staat is dat heel wat voor je. Ik ga er van uit dat je hierover gesprekken gehad hebt met vormen van hulpverlening. Maar dan nog is het heel veel om te verwerken. De raad die ik je kan geven is  dat je vooral moet letten op wat je wel hebt. God heeft ook jou gaven gegeven die je mag gebruiken. Er zullen mogelijkheden zijn voor jou om je gaven te ontwikkelen. Je leven zal vreugdevoller worden als je in je werk gewaardeerd wordt.

Vraag je af: wat vind ik fijn en hoe ben ik van betekenis voor mijn naaste. Doe alles vooral biddend en laat je leiden door de Heere als je leidsman. Hij zal zelf je leidsman wezen, leren hoe je wandelen moet. Zie je leven als door God geleid en laat je oog gericht zijn op Christus. Iemand als Mefiboseth heeft veel vreugde ervaren met al zijn handicaps. Ik begrijp best dat je er veel strijd mee hebt, maar denk aan een gedicht waarvan de laatste strofe is: Geluk is: hoe ’t ook tegenzit; een plek te hebben waar je bidt; en alles in Gods handen leggen; en ‘amen’ op Zijn leiding zeggen.

Hartelijke groeten en in de zorgende liefde van de Heere aanbevolen,
Ds. A. K. Wallet

1 reactie
evelienlut
Beste vrager/ster,

Wat moet het moeilijk voor je zijn. En zeker als je weet dat je niet kunt trouwen en autorijden. Al weet ik niet hoe oud je bent, maar dat is heel moeilijk! Jij zegt dat niemand het thuis heeft en toch waarschijnlijk gun je het niemand. Dat is bij mij tenminste wel zo. Zelf heb ik een lichamelijke kwaal en er is bijna niemand in Nederland die het heeft en dat kan mij soms ook heel erg terneer drukken. Waarom ik en eigenlijk moet het waartoe worden, maar meestal zijn de waaroms bij mij veel groter. Heel veel sterkte in je strijd. Als ik je ergens mee kan helpen moet je er maar een reactie bijzetten. Ik wil je helpen als jij het hebben wil.