Het doopformulier

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

Het doopformulier is door mensen gemaakt. Ik kan het allemaal niet zo helder terugvinden in de Bijbel. Maar je kan toch niet pleiten op iets dat door mensen is gemaakt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je kunt natuurlijk nooit pleiten op het Doopformulier. Dat is inderdaad door mensen gemaakt. Het is echter wel een formulier wat heel bijbels is. In dat formulier worden verschillende passages en teksten uit de Bijbel genoemd die verwijzen naar de beloften van God die horen bij Zijn Verbond. Daar mag op gepleit worden. En die beloften zijn betekend en verzegeld door het sacrament van de Heilige Doop.

Nu is het in onze tijd een veel voorkomende vraag of je wel uit mag gaan van de kinderdoop. Daar gaat het Doopformulier immers heel nadrukkelijk van uit. Wellicht dat je dat niet zo helder kunt terugvinden in de Bijbel. Nu zou daar heel wat over gezegd kunnen worden, maar het neemt niet weg dat er op grond van de doop, of die nu als kind of als volwassene is ondergaan, een pleidooi mag worden gedaan op de beloften van God. Het water wijst immers heen naar Hem in Wie alle beloften van God ja en amen zijn. Laat dat maar troost geven in je leven. Dan pleit je niet op iets wat door mensen is gemaakt, maar wat ons door God geschonken wordt. Met mensen val je om, maar met de Heere en Zijn beloften nooit.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

doopformulier
1 reactie
Antoinette
@ vraagsteller jou vraag is heel herkenbaar voor mij.
Ik heb een paar jaar geleden ook met deze vraag gezeten.
Door de bijbel te bestuderen en het doopformulier ernaast te leggen is het voor mij duidelijk geworden.
Ik wil als je zou willen hier wel met je over doorpraten.
Je kunt me mailen.
toontjevos@hotmail.com