Staande blijven

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

De huidige ontwikkelingen in ons land en onze kerken geven mij de laatste tijd steeds meer zorgen over de (eind)tijd waarin we leven. Deze zijn tientallen jaren geleden reeds ingezet maar het lijkt wel steeds meer in een stroomversnelling te komen. Wat is er toch een geweldige geestelijke strijd gaande. Wat gaat de duivel ook in ons land en kerk geweldig tekeer, al is het dan in bijvoorbeeld het gewaad van het zogenoemde vrijheidsdenken. Zonde mag niet meer zonde genoemd worden maar wordt als norm verheven. En leven naar Gods geboden stuit op steeds meer weerstand.

Het postmoderne denken, het ik en mijn gevoel in het middelpunt en het materialisme lijkt ook hier en daar al diep doorgedrongen te zijn in de kerk. Hoe vaak wordt de Bijbel niet meer als gezaghebbend Woord van God gezien, maar als iets waar ik iets van vind en dan zelf bepaal hoe ik zaken interpreteer. Gelukkig mogen we weten dat het God niet uit de hand loop en dat de Heere Jezus gezegd heeft dat Hij alle macht heeft in de hemel en op de aarde.

Maar de vraag komt steeds meer bij me op: hoe blijf ik staande te midden van al deze ontwikkelingen? Het is overal om ons heen en ook ik ben een kind van mijn tijd. Hoe blijf ik in Christus? In ieder geval niet in eigen kracht.