Rare cyclus

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

In het archief heb ik hier nog geen antwoord op kunnen vinden, vandaar dat ik deze vraag graag via Refoweb.nl zou willen vragen. Op mijn 12e werd ik voor het eerst ongesteld en ben het zeker het eerste jaar heel erg onregelmatig geweest. Na ongeveer een jaar werd ik het heel erg regelmatig. Wel ging dit gepaard met heftige krampen, vermoeidheid en alle klassieke kenmerken van ongesteld zijn. Om de 28 dagen en altijd rondom dezelfde tijd had ik dit. Dit is altijd zo gebleven tot een halfjaar terug. Ik heb best wel veel spanningen gehad en kreeg een rare cylcus: 21 dagen, 19 en dan weer 20, etc. Wel heb ik minder last ervan gekregen, minder buikpijn enzo. Dit is tot op de dag van vandaag nog zo en ik vind het erg vervelend omdat ik dit niet kan berekenen en ik niet echt weet wat mijn lichaam doet. Kan ik de cyclus weer  terugkrijgen hoe het was en is het raadzaam om een huisarts te bezoeken? Overigens wil ik liever niet aan de pil.

Antwoord

Het komt inderdaad nogal eens voor dat in periodes met spanningen een cyclus wat minder reelmatig wordt. Dat zou dus inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Wil je de cyclus regelmatig maken, dan is daarvoor maar één oplossing: de pil. Dat kan op zich niet veel kwaad, maar tegelijkertijd kun je je afvragen wat je precies aan het doen bent, al kan het natuurlijk wel lastig zijn wanneer het wat onvoorspelbaar is wanneer je ongesteld wordt.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch