Weinig weerstand tegen de zonde

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Geachte ds. Simons, hoe kan ik staande blijven in de verzoeking van een bepaalde zonde? Juist als ik de afgelopen dag het zo heel goed heb gehad, over de Heere Jezus en Zijn offer heb mogen vertellen en daar zelf ook kracht van heb ervaren, ligt de verzoeking zo heel sterk op de loer. Dan ben ik 's avonds moe en val er toch weer in, mijn weerstand tegen de zonde lijkt er dan wel helemaal niet te zijn. Sterker nog, ik voel dat ik de zonde liefheb. Op dat moment struikel ik, en daarna klaagt alles me aan: zie je nu wel! Jij, een kind van God? Alles zinkt me dan onder mijn voeten weg... Dominee, hoe blijf ik staande?

Antwoord

Vriend, ik wil je vraag beantwoorden met het Woord. Niet mijn Woord maar Zijn Woord. Paulus zegt in de Efezebrief: neemt aan de wapenuitrusting Gods opdat gij de boze kunt wederstaan (Efeze 6:13). Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen (Efeze 6:16). Het tweede wat het Woord ons aanreikt in de strijd is; dat we niet hooggevoelende moeten zijn maar nederig. Want wie meent te staan zie toe dat hij niet vallen (Galaten 6:3).

Je schrijft in je vraag over de hoogtepunten in je leven. Juist dan lijkt de duivel de vurigste pijlen op je af te schieten. Hij zal alles op alles zetten om je bij Christus vandaan te halen. De Heere Jezus roept ons op om juist in Hem te blijven (Joh. 15:2-3). Met Hem te wandelen (Kol. 2:6). De praktijk leert ons wanneer de liefde van de Heere Jezus ons leven doortrekt dat de zonden heel dicht bij de deur van ons hart liggen. Vooral de zonde van de begeerten. Liefde van God in Christus Jezus is een ervaring in ons hart door de Heilige Geest. Is een gevoel, een troost, een gevoelige ervaring. Juist dan liggen de (jouw boezem?)zonden, de zonde in onze begeerten, zo dicht bij het hart. Vandaar ook dat je schrijft dat deze zondeaanvallen doen op je zondigen begeerten. Zomaar ineens val je juist in die zonde. Voordat je het weet heb je gefaald. Je kiest ook op dat moment voor die zonde. Je schrikt van jezelf.

De zonde liever dan de gemeenschap met de Heere Jezus? Dat kan niet met genade samengaan. Zo redeneert het verstand. Schrik je vriend? Schrik je van je vlees? Wist je niet dat je vlees niet bekeerd werd? Wist je niet dat vlees kiest voor vlees. Paulus zegt toch dat hij met het gemoed de wet van God dient maar met zijn vlees de wet der zonde? (Rom. 7: 25/Rom. 8:23). Afschuwelijk! Luister eens; vlees wordt niet bekeerd. Vlees moet aan het kruis. Vlees moet sterven, gedood worden (H.C. Zondag 33/Kol 3:5). Paulus zegt in Romeinen 6:6 dat het vlees gekruisigd is omdat het lichaam der zonde gedood worde!

Kom, laten we vluchten tot de Borg. Met ons overgebleven verderf en rommel. Helaas we blijven in het lichaam der zonde, zonde. We verwachten ook niets meer van het vlees. Maar kom wandel naar de Geest. (Rom. 8:13b/Gal. 5: 25). De geest leidt ons naar Christus. Bloed heb je nodig. Dagelijks bedekking (1 Joh. 1:9). Toch mag het geloof weten ondanks alles dat het gekruisigd is en gestorven is (Rom. 7:4b en 6). Het is een voldongen feit. Helaas is de werkelijkheid van het leven weerbarstiger.

Ik ga besluiten om je te wijzen op het bloedrode bloed van de Borg. Schuil achter dat bloed, al voel je jezelf nog zo schijnheilig en verdorven. In Hem ben je volmaakt zonder vlek en rimpel (Kol. 2:6). Eeuwig wonder… Zwakte toegebeden in Christus Jezus. Zijn kracht in jouw zwakte ( 2 Kor. 12: 9). Hem de glorie… Christus alleen en anders geen. Nog even en dan worden we echt verlost, dan zijn we thuis.

Groet, ds. A. Simons,
Vinkeveen