Stofje of parel

Ds. E. Gouda / 5 reacties

Vraag

De ene dominee vertelt dat we stofjes aan de weegschaal zijn. Zondig, niks waard in Gods ogen. Terwijl een ander zegt: je bent een parel in Gods hand. Erg tegenstrijdig dunkt me. Maar hoe is het nu eigenlijk?

Antwoord

Beste vragensteller,

In het Bijbelboek Jesaja lezen we: Ziet, de volken zijn geacht als een druppel van een emmer, en als een stofje van de weegschaal. Vergeleken met God is de mens een druppel of een stofje. Dat betekent niet -zoals jij aangeeft- dat een mens niks wáárd is in Gods ogen. Met dat soort uitspraken moet je voorzichtig zijn! De mens is de kroon op Gods schepping. Op een heel bijzondere wijze spreekt God over de mens in Psalm 8. Wij mensen zijn in Adam echter ook heel diep gevallen. Geneigd om God en de naaste te haten. En om die reden is het nodig dat we wederom geboren worden, zodat we weer in het Koninkrijk van God kunnen komen. Alleen door Christus krijgt het leven van een mens waarde zoals God dat oorspronkelijk met Adam en Eva heeft bedoeld. Maar in vergelijking met God blijf ik toch vooral een stofje. Laten we niet te hoog opgeven van mensen, want zalig worden staat helemaal op rekening van God. Daarom zegt Paulus ook: wie roemt, roeme in de Heere! Dat roemen gun ik je van harte.

Met vriendelijke groet,
Ds. E. Gouda, Nieuw-Lekkerland

5 reacties
eduard1
Dat van dat stofje is helemaal juist en moeten we vooral laten staan.
Dat zalig worden helemaal op rekening van God komt, moeten we ook helemaal laten staan. Die roemt, roeme in de Heere. Ook helemaal laten staan.

Maar het volgende is ook waar:
Als wij door genade zalig worden, worden wij een kind van God, een zoon of dochter van de Levende God, en noemt Christus ons Zijn broeders/zusters. Laat dat eens even op je inwerken, wat dat inhoudt....................

1 Petrus 2:9 Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk, enz...
MvB
Toch wel goed om over na te denken. Mijn dochter heeft op school een liedje geleerd waarin ze zingt dat je een parel in Gods hand bent. Aan de ene kant vind ik het mooi maar aan de andere kant wringt er toch iets voor mijn gevoel. Ik kan het alleen niet beredeneren, zeker niet naar haar toe.
Lise
Ik merk zelf dat het gebruik van een parel in Gods hand vaak juist gebruikt wordt in een context waarin mensen het (psychisch) erg moeilijk hebben. En het gebruik ervan is dan meer in de zin van: de Heere heeft jou geschapen, Hij wilde dat je er zou zijn. Een parel in Gods hand komt volgens mij van Elly en Rikkert en in dat liedje gaat het over kinderen die zich minderwaardig voelen.
MvB
Ik zoek even in de Bijbel, maar ik kan zo snel niet vinden dat er letterlijk genoemd wordt dat wij een parel in Gods hand zijn. Alleen de gelijkenis van de parel van grote waarde.
EVA
er staat idd niet letterlijk in de bijbel dat we een parel in Gods hand zijn we staat er in jes 43
3 Want ik, de HEER, ben je God,
de Heilige van Israël, je redder.
Voor jou geef ik Egypte als losgeld,
Nubië en Seba ruil ik in tegen jou.
4 Jij bent zo kostbaar in mijn ogen,
zo waardevol, en ik houd zo veel van je
dat ik de mensheid geef in ruil voor jou,
ja alle volken om jou te behouden.

Wat is er kostbaarder dan een parel, we zijn naar Gods beeld geschapen, hoe kostbaar ziet Hij er uit!!!

nog even over die gelijkenis, heb daar een mooie preek van heb hem hier nu niet liggen helaas anders kon ik er nog meer over neerzetten maar wat nieuw voor me was is dat wij die kostbare parel zijn, en de Heere Jezus is die koopman, ik had altijd gehoord Jezus is die parel maar Jezus verstopt zich niet en is ook niet te koop!! Jezus is de koopman en wij de parels en Hij zoekt ons om ons vrij te kopen AMEN!!