Slavenarmband

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik vind een slavenarmband erg mooi, maar kun je die als christen wel dragen. Ik weet ook niet waarom de armband zo heet (of het echt wel iets met slaven te maken heeft).

Antwoord

De slavenarmband dankt inderdaad zijn naam aan de tijd van de slavenhandel. Slaven werden in een gladde, stijve armband, vaak zonder sluiting om ontsnapping te voorkomen, vastgeklonken. Wij gebruiken het woord gelukkig niet meer in die betekenis. Of je hem wilt dragen is ook echt aan jou. Er zijn genoeg mensen, ook christenen, die een kruisje aan een kettinkje dragen. Sommigen doen dat bewust om vragen op te roepen. Dat kan soms goede gesprekken opleveren. Zo zou ik mij dat ook voor kunnen stellen bij het dragen van een slavenarmband. Niet dat dat uitnodigt tot gesprekken, maar het kan jou van tijd tot tijd stil doen staan bij een periode van slaafse onderdrukking, om zo je zegeningen te tellen.

J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

sieraden