Buitenshuis preken luisteren

Ds. M.W. Muilwijk / 3 reacties

Vraag

In deze link is een vraag gesteld waar ik een vervolgvraag op wil stellen: Is het oneerbiedig om preken te luisteren op mp3-speler in de trein, terwijl je vaak de preek niet kunt afluisteren? En je vaak toch minder aandacht hebt, omdat je ook gesprekken om je heen hoort? Of soms even iets niet kan horen, omdat de conducteur langskomt of er iets omgeroepen wordt? Enz.,enz.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Als eerste wil ik mijn instemming geven aan dhr. Van Genderen met wat hij al in antwoord op deze vraag heeft gezegd. Ik was vroeger ook wel gewoon om preken te luisteren in de auto. Wat kun je beter luisteren dan een preek?! Vanuit deze instemming zie ik niet in waarom het oneerbiedig zou zijn een preek te luisteren in de trein. Je kunt inderdaad wel eens even iets missen, maar dat kan op elke plaats waar je een preek luistert. Om zo te zeggen, een kerkganger wordt onwel en dat leidt ook even af. Ik zie daarom niet in waarom het in de trein oneerbiedig zou zijn.

Een preek is in zichzelf niets, maar het luisteren naar een preek is luisteren naar het spreken van God persoonlijk tot jou: als jij daarbij de vraag stelt, wat wil God tot mij zeggen, waarom zou de trein dan een verkeerde plaats zijn? Je kunt het anders bekijken dan dat je wel eens wat mist of dat je de preek niet helemaal kunt afluisteren: hoeveel hoor je wel? En dan valt wat je misschien even niet helemaal goed hoort, helemaal in het niet.

Ik zou zeggen: blijf dit doen en probeer je zo goed mogelijk te concentreren: God zegent het luisteren naar zijn Woord, waar we dat ook doen.

M. W. Muilwijk

3 reacties
Antoinette
Je kan ook contacten leggen met andere mensen...
Evangeliseren...
Of gewoon interesse tonen in mensen een hele goede evangelisatie.
Vraag God maar eens of Hij iemand op je pad wil sturen waar je tegen kan getuigen.
Je zult zien hoeveel mooie dingen je mee gaat maken.
Je moet het natuurlijk ook wel echt zelf willen.
En anders luister je gewoon lekker een preek..
Wiepie
Ik luister ook af en toe preken op mn mp3. Vind het een geweldige uitvinding: even downloaden via de computer en je hebt weer stof tot nadenken. Wanneer je even tussentijds wordt gestoord, kun je (makkelijker dan in de kerk) even iets opnieuw afspelen!
Race406
Het mooie is dat je via mp3 ook preken kunt luisteren van predikanten uit een heel andere "hoek" dan je normaal gewend bent. Ben je bijv. GG, luister dan maar eens wat preken van een Gereformeerde dominee. En andersom is ook erg goed uiteraard. En als je dan luistert naar wat er gezegd wordt (en dus NIET naar wat er NIET gezegd wordt!!), dan kan het heel zegenrijk en leerzaam zijn! Het heeft mij leren relativeren in veel zaken. Je hoort dingen eens op een andere manier, je maakt kennis met andere vormen van liturgie etc etc. Erg leerzaam, en heel bevorderlijk om over kerkmuren heen te kijken. Je leert dan ook af om te wijzen naar andere kerken "Die doen het anders dan wij, dus die doen het vast fout".