Lang haar bedekking voor de vrouw

Herziene Statenvertaling / Geen reacties

Vraag

Een vraag over 1 Korinthe 11:15, niet zo zeer over de hoofdbedekking maar over de vertaling door de HSV. Er staat: “Maar als een vrouw lang haar draagt, is het voor haar een eer, omdat het lange haar als een bedekking aan haar gegeven is.” SV: “Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?” De HSV sluit af met een punt, de SV met een vraagteken. Dit lijkt me een vrij ingrijpende verandering. Immers, de HSV suggereert dat het lange haar kan fungeren als bedekking voor de vrouw, terwijl de SV juist een vraagteken lijkt te plaatsen bij deze suggestie.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er is hier m.i. geen verschil in betekenis tussen SV en HSV. Het vraagteken in de SV verwijst naar het begin van vers 14: “Of leert ook de natuur zelf u niet... ”. In de SV staat er een puntkomma aan het eind van vs. 14, wat aangeeft dat de zin gewoon doorgaat. Het geheel is een retorische vraag, die ten diepste geen antwoord behoeft. Iedereen wordt namelijk verondersteld het met deze opmerking eens te zijn. “Natuurlijk leert de natuur ons dat!” Dezelfde stelligheid die we in vs. 14 tegenkomen, geldt ook voor vs. 15. De plaats van het vraagteken levert hier dus geen verschil in betekenis op, al was het m.i. duidelijker geweest als de HSV hier eenvoudigweg de SV had gevolgd.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

Herziene Statenvertaling

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

haardrachthoofdbedekking