Op voetbal gaan

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Veel christenouders verbieden het dat hun kind op voetbal gaat. Andere sporten daarentegen worden (vrijwel) allemaal geaccepteerd. Vanwaar dit onderscheid tussen verschillende sporten? Is de sfeer op het voetbalveld werkelijk zoveel slechter dan bijv. in de basketbalzaal? Is dit niet wat tegenstrijdig? Vaak wordt overigens het argument opgevoerd dat er zoveel geld omgaat in de voetballerij. Dit is echter nog altijd heel wat minder dan er in de bijv. in de basketbalwereld omgaat. Bovendien heb je daar niets mee te maken wanneer je voetbal op amateurniveau beoefent. En als je niet het talent en de ambitie hebt ver te komen in de voetballerij, is het dan verkeerd om in wedstrijdverband af en toe eens een balletje te trappen? Dat kan toch ook voor de gezelligheid?

Antwoord

Over het algemeen heeft voetballen niet zo’n beste naam. In ieder geval een slechtere naam dan andere sporten. En dat is niet alleen vanwege dat er veel geld omgaat, maar ook omdat er vaak nogal wat agressie openbaar komt, waarbij er ook regelmatig grof gevloekt wordt en de allerergste verwensingen naar elkaar geuit worden. Voetbal maakt in ieder geval meer agressie los dan allerlei andere spelen.

Probeer wat dat betreft begrip te hebben voor christenouders die hun kinderen verbieden op voetbal te gaan. Zij vinden dat hun kinderen in die voetbal-sfeer (wat ze moeilijk kunnen losmaken van wat ze steeds horen over voetbal) niet thuis horen. Ze zijn vaak ook bang dat van het één het ander komt. Het begint bijvoorbeeld met voetbal op zaterdag en op een gegeven ogenblik wil men ook op zondag voetballen.

Verder is er op zich niet zoveel tegenin te brengen om voetbal op amateurniveau te beoefenen. Tenminste... als je maar niet hoeft te verzuimen voor catechisatie omdat je moet trainen. En als er ook maar niet gevloekt wordt of als er tenminste opgetreden wordt tegen vloeken. En als er maar geen agressie bij te pas komt... Altijd moet je weer vragen: Heere wat wilt U dat ik doen zal. Regelmatig hoor ik op zaterdag allerlei geroep en geschreeuw van het voetbalveld. Wat een enthousiasme, denk ik dan.

Het kan best zijn als je datzelfde enthousiasme zou kennen voor de dienst van God, dat dan je animo om veel tijd te besteden aan sporten wel eens zou kunnen verdwijnen. En dat je dan toch geleidelijk aan andere keuzes gaat maken.

Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

sport(en)