Reactie VBOK op zwangere meisje

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Als aanvulling op de reactie van Marijke Rots op de vraag van het zwangere meisje heeft ook de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind (VBOK) gereageerd. Mariska van de Pol, maatschappelijk werker van de stichting, gaat hieronder verder op het probleem in.

Antwoord

In je mail lees ik dat je voor het oog een lief, leuk, aardig en net refomeisje van 18 jaar bent. Niemand weet dat je een relatie hebt met een onkerkelijke jongen van 25 jaar. Nu ben je zwanger. Niemand weet het nog en zelf weet je het pas kort. Je vraagt je af wat je moet doen. Of je met hem moet trouwen of niet. Je houdt heel veel van hem en praat met hem over je geloof, maar hij staat er heel anders in. Niemand weet van je relatie omdat niemand het zal accepteren. Ook wil je niet dat je ouders zich zorgen over je maken.

Ik kan me voorstellen dat je hier heel erg mee zit. En niet weet wat je moet doen. Het kan een hele schok zijn als je plotseling zwanger blijkt te zijn. Weet je vriend van de zwangerschap? Wat is zijn mening hierover?

Wat je kunt doen is ons bellen. Aan de telefoon kunnen we met je meedenken. Je kunt gesprekken krijgen op een hulppost bij jou in de buurt. In die gesprekken kunnen we samen met jou en je vriend kijken naar de mogelijkheden die er zijn. En jou steunen in hoe je het aan anderen gaat vertellen, en wanneer.

Je kunt er ook voor kiezen om alleen een gesprek te hebben met een hulpverlener, dat is aan jou. De VBOK kan jou helpen alles op een rij te zetten. Ik weet niet of de gedachte aan een abortus door je hoofd gaat? En of je daarover wilt praten?

Mocht je de zwangerschap uit willen dragen, dan komt daar veel bij kijken. Zowel praktisch als emotioneel. Vooral in jouw omstandigheden. Er zal het één en ander veranderen in je leefsituatie, je financiën, je school, e.d. Maar je hoeft het niet alleen te doen. We kunnen je helpen en ondersteunen in al deze zaken. Ook kunnen we op een later moment jouw ouders bij de hulpverlening betrekken als je dat wilt. Je mag ons altijd bellen op de hulplijn, voor vragen of om je aan te melden.

Heel veel sterkte!

Met vriendelijke groet,

Mariska van de Pol,
maatschappelijk werker VBOK
Tel: 033 - 460 50 70
Hulplijn: 0900 - 202 10 88 (7 dgn/week; €0,05/min.)
www.vbok.nl

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
8 reacties
pannenkoek
"Maar je hoeft het niet alleen te doen. We kunnen je helpen en ondersteunen in al deze zaken."

Idd 'niet alleen te doen' God weet van onze zonden, en ook van die van jou.

Lees psalm 32 vers 3 berijmd maar (1773) " 'k Bekend'o Heer aan U oprecht mijn zonden, 'k verborg geen kwaad dat in mij werd gevonden, maar ik beleed na ernstig overleg, mijn boze daân, Gij naamt die gunstig weg..." Ook voor jou/jullie daden is er vergeving. En nu moet ik denken aan ps 130 vers 1.

Laten wij als lezers van deze vraag, van dit meisje in nood ook mee bidden.

Daarnaast wil ik refoweb bedanken, omdat jullie naast het antw. van mw Rots de VBOK hebben ingeschakeld.

Lief meisje, heel veel sterkte! En Gods zegen en nabijheid toegewenst.
refoweb
We vonden in dit bijzondere geval zowel een 'pastoraal' antwoord (en wie kan dat op dit terrein beter dan Marijke Rots?) als een uitleg van de VBOK zelf (Marijke verwees daar al naar) belangrijk.
Samanthi
Lief meisje
We denken aan je heelveelsterkte
Samanthi
Antoinette
Lief meisje,

Weet dat God je nog steeds lief vindt!
Hij houdt onvoorwaardelijk van jou!
En Hij verlangt ernaar dat je met je probleem naar Hem komt!

In Johannes 3:16,17 staat: Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

God staat klaar om jou te veregeven, Hij zond Zij Zoon ook voor jou!
En God wil jou hieruit helpen, Hij gebruikt daar heel veel lieve mensen voor.
Je zal gaan zien dat God je gaat helpen, Hij kent je hart en Hij weet wat er in jou omgaat.
Wees niet bang voor Hem maar ga naar Hem toe als naar een liefdevolle Vader.
Je weet een liefdevolle Vader keurt juist omdat Hij zoveel van Zijn kindere houdt niet alles goed, maar Hij wil het ze wel vergeven! En Hij zal niet boos op ze blijven maar zoeken naar een oplossing die voor jou het beste is!

Gods zegen!
Antoinette
email: toontjevos@hotmail.com
Orchidee
Hoi meisje van 18,

Ik sluit me volledig bij het mooie antwoord aan van Antoinette,
Toch wilde ik je nog persoonlijk heel veel sterkte met alles wensen en
Gods zegen toegewenst.
Ik hoop dat je ook mag genieten van je zwangerschap ondanks alle en grote zorgen die om je heen zijn.

Gods zegen!!
Cloudsadmirer
Lief Meisje,

Als nou iedereen het weet en je dus daar niet meer tegenop hoeft te zien, dan mag je uitkijken naar een kindje!! Dat is toch ook een wonder? Zo maakt God toch nog iets goeds van onze zonden!

Liefs....
fotograaf
Mocht je de zwangerschap uit willen dragen???

Dit mag toch geen twijfelpunt zijn, we gaan geen moord plegen toch!

Vreemde zin in verder een goed verhaal naar de dame in kwestie.
1a2b3c
Eerlijk gezegt heb ik het ook een paar keer over moeten lezen voor ik overtuigd was dat het er echt stond.
Als het gezegt is met de bedoeling dat je er op moet voorbereid zijn dat mensen je een abortus aan proberen te praten snap ik het.
Maar anders????????????