Gedrag van autistisch zusje

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een zusje met ernstig autisme en een verstandelijke beperking. Ze vertoont bepaald gedrag waarvan ik me afvraag of dat met haar autisme te maken heeft. Soms gaat ze wiegen op haar stoel, maar zodra we hier geen aandacht aan geven gaat ze weg en in een hoekje zitten. Zou dit een manier zijn om aandacht te vragen? Ook kan ze als we bijvoorbeeld wisselen van plek aan tafel ons bij de hand pakken en ons beiden naar een andere plek sturen. En als ik haar corrigeer op haar gedrag kan ze boos worden op mij, waarbij ze iemand anders opzoekt en diegene knuffelt. Zou dit met haar autisme te maken hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik begrijp dat je moeite hebt met dit gedrag van je zusje en je afvraagt of dit bij haar autisme en haar verstandelijke beperking hoort. Mijn antwoord hierop kan eenvoudig zijn.

Dit hoort inderdaad bij haar autisme en verstandelijke beperking. Jullie hebben geprobeerd iets aan dit gedrag te veranderen, maar dan wordt je zusje boos. Niet meer doen dan, zou ik zeggen. Er rest niets anders dan dat jullie je aanpassen aan dit gedrag en inderdaad er op bepaalde momenten geen aandacht aan schenken. Dat werkt het beste.

Hopelijk houden jullie allemaal zo veel van je zusje dat jullie rekening met haar willen houden en op een goede manier met haar willen omgaan. Dat vraagt veel liefde en geduld, maar dat opbrengen is de moeite waard! En ik neem aan dat je zusje ook hele leuke dingen doet...

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

autisme