SOA

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Een poosje geleden heb ik samen met een jongen onveilige orale seks gehad. Hij heeft al met erg veel meisjes geslapen en ik weet niet of hij het altijd veilig heeft gedaan. Hij zei dat hij zich had laten testen en dat er niets aan de hand was, maar zeker weten doe ik dat niet. Moet ik me laten testen, of is het een (te) kleine kans dat je op deze manier een SOA oploopt?

Antwoord

Als er bij orale seks sperma in de mond komt, loop je risico op het krijgen van een SOA (seksueel overdraagbare aandoening). Een condoom zou dat kunnen voorkomen. Als je er zeker van wilt zijn geen SOA te hebben opgelopen, moet je je laten onderzoeken.

Maar wat ik me daarnaast afvraag, is waarom je op deze manier bezig bent met seksualiteit. Ik weet niet welke kerkelijke achtergrond je hebt, welke plaats geloven in je leven heeft. Het beleven van seksualiteit volgens bijbelse normen, namelijk binnen het huwelijk, geeft betere bescherming tegen een SOA dan het gebruik van een condoom!

Drs. Joke Ronner-Wattel

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk