Thuislezer naar de kerk

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Hoe komt een thuislezer bij de kerk? Moet hij dan gedoopt worden? Belijdenis doen? En hoe zit dat in een relatie? Zijn er dan veel problemen? Sommige mensen zeggen: wat je in je jeugd niet mee hebt gekregen (naar de kerk gaan) is moeilijk om aan te beginnen en vol te houden als je ouder bent. Is dat zo wat betreft deze optiek?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Omdat er niet bij staat vanuit welke achtergrond de vraag gesteld is (is het interesse, is de vraagsteller zelf thuislezer of heeft hij/zij een relatie met een thuislezer?) kan ik slechts in algemene zin er op antwoorden.

Hoe het in een relatie ligt is per relatie verschillend. De ene (familie van een) thuislezer is de andere niet. Er zijn families die het echt erg vinden als iemand van thuislezer kerkganger wil worden, maar dat geldt niet altijd en bij elke familie. Dat het moeilijk is om de draad van de kerkgang dan vol te houden denk ik niet en heb ik ook nooit gemerkt; immers thuislezers zijn de vaste tijden op de zondag toch al gewend.

Of een thuislezer gedoopt moet/zal worden dan wel belijdenis doen hangt er vanaf. Als men niet gedoopt is als kind dan kan/moet er alsnog gedoopt worden. Tot ongeveer 12 jaar als kinderdoop onder verantwoordelijkheid van de ouders, na ongeveer 12-jarige leeftijd na persoonlijke belijdenis als volwassendoop.

Vrijwel geen enkele thuislezer zal belijdenis gedaan hebben dus dat kan/moet dan nog gebeuren in de kerkelijke gemeente waar men mee gaat leven.

Ds. D. Breure

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kockengen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

thuislezer