Zegen uit Openbaring

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Waarom wordt bij ons (Ger. Gem.) de votumgroet niet helemaal uitgesproken zoals hij opgeschreven staat in Openbaring 1: 4, 5 en 6?

Antwoord

Je vraag gaat niet over het votum, maar over het afgeven van de zegen aan het begin van de middag- of avonddienst. Meestal wordt vers 4b en 5a gebruikt. Dat is niet meer dan een gewoonte. Soms gebruik ik zelf bij een doopdienst de volledige zegen, dus t/m vers 6 omdat het daar ook gaat over het gewassen zijn in het bloed van Christus waar het doopwater over spreekt. Het gaat niet niet om een principieel iets, maar om een gewoonte die al lang is ingeburgerd. Er is dus ook geen reden te noemen waarom niet altijd de zegen wordt uitgesproken t/m vers 6. Zo eenvoudig ligt het.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

kerkdienstliturgievotum-groet