Bekrompen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik had verkering. Gebruikelijk was het bij ons thuis om vader en moeder voor de nacht een kus te geven op de wang. Mijn twinbroers gaven mijn vriendin een kus op de mond. Ik haatte dat, maar sprak het niet uit. Nu na zoveel jaren herinner ik me dat. Zij hield het niet af. De verkering liep ten einde. Ben ik te bekrompen geweest?

Antwoord

Beste vraagsteller,

En wat dan nog, stel dát je te bekrompen was? De relatie is over en uit. Het verleden komt niet terug. Hooguit kun je iets leren over je éigen gevoelens die je meeneemt in een mogelijke volgende relatie. Daarmee bedoel ik: gevoelens van haat niet verzwijgen, maar uitspreken welke het zijn en waarom ze je dwarszitten. Openheid en eerlijkheid zijn twee waarden die áltijd belangrijk zijn. In welke relatie dan ook, dus ook in die tussen broers die misschien niet iets anders bedoelden dan dat ze thuis hadden geleerd. Levenslessen waardoor je jezelf leert kennen, zodat je niet alleen reflectief leert kijken naar jullie vroegere thuissituatie, maar ook toekomstgericht naar je eigen leven. En dat is níét bekrompen maar wijs!

Marijke Rots

3 reacties
Zv70
Wellicht werd het in onschuld en zonder bijbedoelingen gedaan en had je vriendin niet de moed om er iets van te zeggen. Maar ik vind jou niet bekrompen. Ik zou dat ook niet zo oké vinden. Maar het was idd handiger geweest om het gewoon te benoemen.
Samanthi
Nee hoor je bent niet bekrompen geweest, ik zou het ook niet goed vinden als mijn zwagers dat zouden gedaan hebben.
lihar
Ligt ook een beetje aan de leeftijd denk ik. Mijn jongste zusjes zoenden mijn vriend ook altijd op de mond. De één was 3 toen wij verkering kregen, de ander werd tijdens onze verkering geboren. Toen we trouwden waren ze 7 en 4...
Ben het helemaal met mw. Rots eens dat openheid de sleutel is. Nu was het iets in de relatie tussen je vriendin en je broer dat jij haatte. Er zal nog wel eens vaker een moment komen dat jij je niet helemaal prettig voelt bij de intractie tussen een vriendin (je vrouw?) en een ander. Zolang je vriendin daar niet van af weet kan ze je niet geruststellen en beneem je haar ook de mogelijkheid de situatie te voorkomen uit liefde voor jou. En ga jij makkelijk aan haar loyaliteit (trouw?) twijfelen.
Terugkomend op de situatie met je vroegere vriendin, die relatie is uitgegaan. Hield ze toch niet genoeg van je? Of kan het ook zijn dat ze zich door jou gewantrouwd voelde? Los van of iets door 'de mensen' bekrompen wordt gevonden of niet, in een goede relatie bespreek je samen dingen waar je moeite mee hebt, juist om je relatie goed te hóuden.