Parasieten

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb twee vragen over hetzelfde onderwerp. Ik heb vaak last van wormpjes. De maatregelen zijn mij bekend en die volg ik goed op, maar desondanks is het vaak raak. Ik word er weleens moedeloos van. Hoe kan het? Heeft het te maken met minder weerstand of met de conditie van mijn darmen? Twee jaar geleden had ik er ook verschrikkelijk veel last van tijdens mijn zwangerschap. Ik kreeg toen helaas een miskraam. Kunnen parasieten daar de oorzaak van zijn? Of kan de oorzaak van de miskraam zijn geweest dat ik er mebendazol voor in nam? Ik was toen acht weken zwanger. Ik had dat liever niet gedaan, maar het was te erg.

Antwoord

Wormpjes zijn, voor zover mij bekend, niet de oorzaak van een miskraam.  Mebendazol is voor aarsmaden: kleine witte wormpjes welke ongeveer 1 cm groot zijn,  het middel van keuze. Deze is vrij verkrijgbaar bij drogist en apotheek.

Tijdens de zwangerschap wordt het middel ontraden (bij dierproeven bleek het aangeboren afwijkingen te veroorzaken, miskramen is niet bekend).

Eén tablet mebendazol wordt ingenomen op dag één en een tablet op dag veertien. Bij aanhoudende klachten elke 14 dgn. Ook het gezin dient behandeld te worden.

De wormpjes gaan overigens ook vanzelf weg, mits er opnieuw eitjes in de mond komen. Na 4-6 maanden is het dan voorbij.

Op thuisarts.nl vind je onderstaande informatie:

Wat is een worminfectie met aarsmaden?

De besmetting met aarsmaden gaat altijd via het inslikken van de eitjes. De eitjes zijn zó klein dat u ze met het blote oog niet kunt zien.

De eitjes worden vooral door kinderhandjes verspreid. De wormpjes zelf leven in de darm. Ze leggen hun eitjes rond de anus. Een kind krabt zich daar als het jeuk heeft en krijgt zo eitjes aan de handen. Van de handen komen de eitjes terecht op deurknoppen, speelgoed of op iemand anders. Als zo'n eitje aan de handen van iemand anders komt en die steekt een vinger in de mond, kan besmetting plaatsvinden. De eitjes komen via de mond in de darmen en kunnen daar uitkomen.

Een kind kan zichzelf telkens opnieuw besmetten door rond de anus te krabben en daarna de vingers in de mond te steken.Besmetting gebeurt altijd door het inslikken van de eitjes.

Infecties met aarsmaden zijn vervelend, maar hoeven niet per se behandeld te worden.

Hoe kunt u worminfecties door aarsmaden herkennen?

De jeuk van aarsmaden kan vervelend zijn, vooral ´s nachts. Door krabben kan de huid rond de anus ontsteken. Als u goed kijkt kunt u wormen in de ontlasting zien. Aarsmaden zijn dunne, beweeglijke, witte wormpjes van één centimeter lang.

Wat kunt u zelf doen aan een worminfectie met aarsmaden?

Aarsmaden verdwijnen vanzelf als er geen eitjes meer in de mond komen. Vermijd krabben en was in elk geval de handen regelmatig. Bij aarsmaden kan een goede hygiëne de kans op besmetting van andere gezinsleden voorkomen. Was de handen na elk toiletbezoek.Gebruik elke dag een schone handdoek. Trek elke dag een schone onderbroek aan. Knip de nagels kort. Gebruik aparte washandjes voor boven- en onderlichaam. Maak deurkrukken, wc-bril en speelgoed regelmatig schoon.

José de Jongh- van Hoof