Overdopen

Ds. C.J. Droger / 10 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de doop. Ik heb een vriendin die als baby gedoopt is. Nu heeft zij een man ontmoet die in een gemeente kerkt. Daar is men voor de volwassendoop. Zij accepteren eigelijk niet dat zij niet als volwassene gedoopt is, terwijl zij wel een persoonlijke relatie met God heeft. Nu is het zover dat het een blokkade is geworden in de relatie met God. Zij wil zich nu laten dopen om van al het gezeur af te zijn. Maar ze zit nu met de vraag of je je nogmaals mag dopen. De Bijbel is niet duidelijk over de kinderdoop. Wanneer er in de Bijbel over de doop wordt gesproken is er vaak sprake van een doop op grond van geloof.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Over het probleem dat je aan de orde stelt, zijn inmiddels boekenkasten vol geschreven. Ik zal dat allemaal niet gaan herhalen en samenvatten. Mag je je nog een keer laten dopen? Volgens mij is de Bijbel daar duidelijk over. Het antwoord op deze vraag is: nee. Eén keer in ons leven wil de HEERE ons Zijn verbondsteken geven. Dat is, óf in de vorm van de kinderdoop als we uit gelovige ouders geboren worden, die ook zelf in Gods verbond zijn opgenomen. Of op latere leeftijd als we buiten Gods verbond tot geloof komen en door de doop te weten mogen komen, dat ook wij in Gods verbond worden opgenomen.

Je schrijft dat de Bijbel niet duidelijk over de kinderdoop is, maar ik denk dat dat wel zo is. Heel belangrijk is het, vast te houden aan de eenheid van het oude en nieuwe verbond. Onder het oude verbond werden jongetjes die in Gods verbond geboren waren, op de achtste dag van hun leven besneden. Onder het nieuwe verbond stelt Christus de christelijke doop in (Mat. 28:19). Die mag bediend worden aan kinderen én volwassenen. Je ziet dat in het NT ook gebeuren. Joden die op de Pinksterdag tot geloof komen, worden gedoopt (dat waren ze nog niet). Heidenen die later tot geloof komen, worden ook gedoopt. Hun kinderen ontvangen ook dat sacrament. Over de kinderdoop is in de vroege kerk nooit discussie geweest. In één lijn met de volwassenen die gedoopt werden, werden ook hun kinderen gedoopt. Men zag de lijn tussen oud en nieuw verbond en handelde daar ook naar. Dat moeten wij ook doen.

Je laten overdopen om “van het gezeur af te zijn”, kan natuurlijk helemaal niet. Wat zou dat een verkeerde motivatie zijn om je te laten dopen. Laat je vriendin dankbaar zijn voor de doop in haar jeugd. En laat ze zich erin verdiepen wat God daarin aan haar gegeven heeft. Dan zal ze beseffen dat een overdoop niet kan en mag. Ze zal ook met haar vriend over deze dingen moeten spreken. En als er geen uitweg komt, zal ze de relatie met hem moeten verbreken. Dat klinkt misschien hard, maar het kan niet anders. In een huwelijk moeten we geestelijk op één lijn zitten. Het kan niet zo zijn, dat je vriendin straks als tweederangs christen in de gemeente van haar man kerkt (zo zal ze beschouwd worden als ze zich niet laat overdopen), óf dat ze naar twee verschillende kerken gaan. Hier zal dus nog heel wat gesproken moeten worden. Ik hoop dat de HEERE je vriendin en haar vriend daarbij helpen zal. En vanuit Zijn Woord zal laten zien wat Zijn wil is.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

overdoop
10 reacties
EVA
De basis om je als volwassen te dopen om van het gezeur af te zijn is natuurlijk geen reden om je te laten dopen.
Wel als je het in gehoorzaamheid doet aan God (ik ben dan ook voorstander voor doop door onderdompeling) dus vandaar gehoorzaamheid en niet moeten!
Bij kinderdoop is moeten ook geen basis!
Alphonsus
Ik ben benieuwd te weten wat de relatie is/wordt tussen een gelovig persoon die zich heeft laten overdopen en zijn/haar God.

En dit dan in het licht van: Mag je je nog een keer laten dopen? Volgens mij is de Bijbel daar duidelijk over. Het antwoord op deze vraag is: nee.
EVA
Alphonsus, wil je dat van mij weten? wil het je best vertellen ben namelijk ook overgedoopt, ben als kind gedoopt binnen de gergem, ik geloofde het allemaal wel deed belijdenis omdat het moest/zo hoort, had totaal geen relatie met de levende God, totdat ik die leerde kennen, en ik toen vanaf die dag me belijdenis over zou willen doen omdat ik nu echt met hart en ziel ja kon zeggen, maar ja dat gaat niet, ben toen later bewust idd gedoopt door onderdompeling als gehoorzaamheid aan de tekst Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. hand 2:38
Heb daar absoluut zekerheid gekregen van God dat ik dit moest doen ik twijfelde ook heel erg mede door mijn opv. maar kreeg zoveel bevestigingen voor die tijd dat het goed was!
Maartje
@Eva

'ik geloofde het allemaal wel deed belijdenis omdat het moest/zo hoort, had totaal geen relatie met de levende God, totdat ik die leerde kennen, en ik toen vanaf die dag me belijdenis over zou willen doen omdat ik nu echt met hart en ziel ja kon zeggen, MAAR JA DAT GAAT NIET, ben toen later bewust idd gedoopt door onderdompeling'

We kunnen ten diepste alleen belijdenis doen als we de Heere kennen. Jij zegt in eerste instantie alleen met je lippen belijdenis te hebben gedaan en dat je Hem pas later hebt leren kennen. Je had de begeerte om Zijn Naam te belijden, maar zegt dat dat ,als je belijdenis hebt gedaan, in de kerk niet meer kan. Dat kan wel: Als we deelnemen aan het Heilig Avondmaal, belijden we daarmee Zijn Naam in het midden van de gemeente. En is er geen plaats in de gemeente om goed van Hem te spreken? Op vereniging bijvoorbeeld of als je op een andere manier als gemeenteleden onder elkaar bent? En als het goed is getuigen we ook van Hem buiten de gemeente. Om Zijn Naam te belijden heb je geen doop door onderdompeling nodig.
eduard1
@allen: ik ken verschillende mensen die heel bewust hebben gekozen voor de doop door onderdompeling. Hiermee wordt de geloofsdoop bedoeld. (Rom. 6: 3 en 4)

Wat ik van hen hoor in persoonlijke getuigenissen is dat zij krachtiger zijn geworden in de Heere en in de sterkte van Zijn macht (Efeze 6:10), en in de geestelijke strijd sterker zijn komen te staan, aangezien zij het borstwapen der gerechtigheid (gehoorzaamheid) hebben aangedaan en o.a. daardoor beter beschermd zijn dan andere gelovigen.

Zie ook Matth. 3:15 waar Jezus zegt: Laat nu af, want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.
Alphonsus
@Eva,

Bedankt voor je antwoord.

Zoals je het verwoord lijkt het mij volledig gerechtvaardigd dat je middels deze doop een getuigenis wilt afleggen voor de Heere, voor jezelf en voor overige gemeenteleden dat de Heere je heeft mogen vinden.

Het getuigenis afleggen waar Maartje het over heeft , gedurende het HA, in de vereniging en daarbuiten, is natuurlijk waar.

Doch wanneer je door Hem gevonden bent wil je dat ook via een zichtbaar teken gestalte geven, opdat je door anderen ook altijd aangesproken kan worden op je doop, enerzijds als vermaning, zo nodig, anderzijds als bemoediging in moeilijke tijden.
EVA
Voor de doop was ik altijd heel twijfelend en elke avondmaalszondag strijd,strijd,strijd, waarom omdat ik het van me zelf verwachtte.
Ook zijn er heel wat dingen gebeurt na me belijdenis, maar door de doop mag ik nu weten een nieuwe schepping te zijn, me oude mens begraven (in de doop)Rom 6.4/kol 2,12.
En het is ook zo dat ik idd zoveel vreugde heb mogen ontvangen en zekerheid, en krachtiger mag zijn voor de Heere.
Alphonsus
@ Eva

Hier past een voor Gods aangezicht jubelend AMEN!!
eduard1
@EVA

dat is precies wat ik bedoel met mijn reactie.
Swimmie
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Discussieren over (kinder)doop kan op ons forum.</i>