Intiem zijn

C. M. Chr. Rots - de Weger / 13 reacties

Vraag

Ik heb de vragen en antwoorden op deze site gelezen over het onderwerp van mijn vraag, namelijk hoe ver mag je gaan op lichamelijk gebied in verkeringstijd. Ik begrijp heel goed dat er geen duidelijke grenzen door Alie Hoek-van Kooten worden aangegeven en dat de Bijbel ook geen praktische grenzen aangeeft, maar toch probeer ik een indirecte grens te vinden. Mijn vraag is of zo intiem knuffelen mag en of een meisje mijn geslacht ook mag aanraken/strelen tijdens knuffelen. Alvast bedankt!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een persoonlijk verhaal, waarin je gedetailleerd beschrijft welke handelingen jullie beide op lichamelijk gebied tijdens je verkeringstijd niet als grensoverschrijdend ervaren. Directe of indirecte grenzen... je wilt graag precies weten wat mag of wat niet mag. En dát geeft de Bijbel niet aan! Het is fijn om te weten dat jullie naar Bijbelse normen wilt leven. Maar de Bijbel is géén handboek met regeltjes en voorschriften van “tot zover”. In de Bijbel heeft God ons Zijn woord geopenbaard, waarnaar wij mogen leven. Hij leert ons wat liefde is. Welke normen en waarden in liefde verborgen liggen. God heeft daarbij Zijn wetten als leefregels gegeven. Die ons leren wat zorg-hebben-voor is om zo te ontdekken dat liefde vooral géven is.

Seksualiteit is een prachtige gave van God. In je verkeringstijd mag je ontdekken dat lichamelijke aantrekkingskracht een onderdeel van de liefde is. Maar liefde is méér! Het is vooral de ánder gelukkig maken. Het gaat dus niet alleen om jou, om jouw wensen of hoe jij het beste bevredigd kan worden in je (seksuele) verlangens. Natuurlijk is er die aantrekkingskracht... en het is moeilijk om weerstand te bieden aan verlangens. Opwinding is spannend, maar oefening in zelfbeheersing en het vasthouden aan met elkaar gemaakte afspraken is heel goed om te ontdekken wie je bent en wat je aan elkaar hebt, wat je van elkaar mag (moet) verwachten als je je leven met elkaar wilt delen.

Ik ga je dus ook niet zeggen wat wél en wat níét mag... want zó zit liefde nu eenmaal niet in elkaar. Bespreek samen wat je verlangens zijn. Praat over wat het betekent om lief te hebben, om liefde te geven. Zó leer je elkaar kennen en dát is belangrijk om een leven lang samen verder te willen. Dan gaat het om veel meer dan het bevredigen van seksuele gevoelens, waar je nu op gefocust bent.

Waarschijnlijk heb ik je niet het antwoord gegeven waar je op hoopte, maar leg het niet te snel terzijde: denk (samen) maar eens goed na over wat liefhebben inhoudt!

Een in alle opzichten goede verkeringstijd toegewenst!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Opmerking redactie: Wij hebben vanwege de gedetailleerde omschrijvingen deze vraag sterk ingekort.

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
13 reacties
Race406
Alweer een vraag van iemand die sterk worstelt met seksualiteit....
Erg genoeg! Wat is er toch in vredesnaam aan de hand in de gereformeerde gezindte dat dit onderwerp zo wordt gemeden thuis?
Het wordt door ieder getrouwd stel beoefend, maar erover praten met kinderen is er vaak niet bij. En maar klagen dat de seksuele verloedering ook in onze kring zo hard om zich heen grijpt...
Het lijkt wel net zo te gaan als met de geloof in deze kringen: Vertrouw op God in alles. Maar als het over geloof en bekering gaat is het stil..... En vervolgens klagen dat de jeugd afhaakt. Gek he als ze van huis uit geen voorbeeld krijgen hoe om te gaan met seks of de jeugd jaloers te laten worden op het geloof, zo dat ze ook die God willen dienen. Triest allemaal!
Hoe zou dat nu toch kunnen?
Con
Ja sorry hoor, Race, ik vind je opmerking 'alweer iemand die sterk worstelt met seksualiteit' te kort door de bocht.

Waarom? Worstelen met seksualiteit is normaal. Iedereen binnen de gereformeerde gezindte worstelt ermee en dat is logisch en normaal. Het hoort erbij. Ik geloof niet dat er ook maar één verliefd stel is, dat geen strijd ervaart op seksueel vlak. En dat is ook normaal.

Het zou gek zijn als die strijd/worsteling er niet zou zijn. Dat kan maar 2 dingen betekenen:
- De twee voelen zich niet aangetrokken tot elkaar (een probleem)
- De twee geven gewoon toe aan al hun verlangens en hebben gemeenschap met elkaar (een nog groter probleem)

Waar komt het op neer: de vragensteller moet duidelijk weten dat - zoals de Bijbel het ons leert - seks thuishoort binnen het huwelijk en NIET daarbuiten. Dus: Nee, geen geslachtsdelen aanraken (dat wíl je toch bewaren?).

Bewaar elkaar. En je zult gelukkig het huwelijk in gaan. Ja, de verleiding kan groot zijn, maar bedenk hoe je je voelt als je eraan toe zou geven. Dan heb je het cadeau, het mooiste huwelijkscadeau namelijk het lichaam van je partner, al helemaal gezien en weet ik veel wat. Je zult er grote spijt van krijgen!

Dus onthoud jezelf. Maar die strijd die is normaal en gezond. Maar strijd de strijd ook en geef niet toe aan hoe de wereld tegen seksualiteit aankijkt.
Con
Maar aan de andere kant is het ook zo: houd niet TE LANG verkering! Onthouding is 100% Bijbels, maar verkering wordt in deze tijd steeds langer. Dat moet je ook zien te voorkomen. Je hoeft het jezelf ook niet onnodig lastig te maken.

Dus: trouw tijdens je studie ofzo en dan woon je maar wat bescheidener. God zal je nabij zijn. Maar 6 jaar lang ofzo verkering houden is niet normaal en lijkt me ook niet gezond.
Pompelmoen
@Race406
Ik sluit me geheel en al bij jou aan
Orchidee
Tijdens mijn verkeringstijd (zucht... die leuke tijd is alweer 3.5 jaar geleden) hebben wij van iemand een heel mooi boekje gekregen, het titel is

DE BIJBEL OPEN OVER VRIJEN van Ds. de boer uit Zeist.

Heel mooi, heel bijbels en heel concreet en niet duur!

Beste vragensteller, ik wens je een hele mooie verkeringstijd toe onder Gods leiding en onder Zijn zegen.
plien
Uit het OT kun je wel afleiden dat je je schaamte niet mag ontbloten. Ik zeg daarom altijd: geen dingen aan elkaar laten zien die je zelf niet hebt en er niet aankomen!
pannenkoek
Waarom wil je die grens weten? Om te weten tot hoever je mag gaan? Of om er net overheen te gaan?

"Ik zeg daarom altijd: geen dingen aan elkaar laten zien die je zelf niet hebt en er niet aankomen!"

Helemaal mee eens!
ostrogoot
@Con
Hoe zie jij sexualiteit? Wat weet jij van verkering? Zijn er richtlijnen hoelang een verkering mag duren of moet je snel trouwen om je lusten te kunnen botvieren???
Als iemand een vraag heeft over sex dan is dat niet erg. Als je sex moet leren uit een boekje (die je dan zelf moet lezen??) en niet van je ouders dan is dat erg. Sex is nog steeds een taboe.
Als iemand een vraag heeft dan moet je die vraag serieus beantwoord worden en niet belerend worden afgestraft.
Trouwens de hele bijbel staat vol met sex en sexuele uitspattingen (Lot die het met zijn dochters deed, Juda en Thamar, Ruth die bij Boaz onder de dekens kroop, David die het koud had, het Hooglied e.v.a.)
Con
@ ostrogoot

"Hoe zie jij sexualiteit?"
Als iets moois binnen het huwelijk waaraan als God het wil de kinderzegen verbonden is.

"Wat weet jij van verkering?"
Genoeg.

Zijn er richtlijnen hoelang een verkering mag duren of moet je snel trouwen om je lusten te kunnen botvieren???"
Nee, daar zijn geen strikte richtlijnen voor. Ik zeg alleen maar: maak het niet onnodig moeilijk voor jezelf. Dat is toch redelijk? Sommigen gaat het onthouden makkelijker af - in Gods kracht - dan anderen.

"Als iemand een vraag heeft over sex dan is dat niet erg."
Hoor je mij anders beweren? Ik zeg alleen dat er met strijd niks mis is. Dat hoort bij verkering hebben.

"Als je sex moet leren uit een boekje (die je dan zelf moet lezen??) en niet van je ouders dan is dat erg."
Sex, ach er wordt zo groot over gedaan door de wereld. Maar je kunt sex niet leren uit een boekje of van je ouders. Iedereen kan het. Het is liefde bedrijven. Als een man en een vrouw van elkaar houden, gaat het tijdens het huwelijk vanzelf.

"Sex is nog steeds een taboe."
En dat is maar goed ook. Kijk hoe de wereld alle taboes werkelijk opengereten heeft! Vreselijk! En nu moet alles maar kunnen. Nee, schaamte en terughoudendheid op dit vlak is heel goed.

"Als iemand een vraag heeft dan moet je die vraag serieus beantwoord worden en niet belerend worden afgestraft."
Helemaal mee eens. Maar beschuldig jij mij daar nu van!? Lees mijn reacties nog eens. Ik zeg alleen maar dat worstelen met seksualiteit heel gewoon is binnen verkeringstijd.

"Trouwens de hele bijbel staat vol met sex en sexuele uitspattingen (Lot die het met zijn dochters deed, Juda en Thamar, Ruth die bij Boaz onder de dekens kroop, David die het koud had, het Hooglied e.v.a.)"
Ja, en? Wat wil je daarmee zeggen? Ik snap deze opmerking niet.
refoweb
Over een taboe op seksualiteit en voorlichting is een topic op het forum geopend: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=23608

Hier gaat het over seksualiteit tijdens de verkering.
banaan12
Deed Lot het mijn zijn dochters of de dochters met Lot?
Kroop Ruth onder de dekens van Boaz? Lees dit stuk nog eens! Er is hier niet bepaald sprake van sexuele uitspatting. Nee, Boaz is in dit opzicht een eerbare man.

Erg veel draagt het overigens niet bij om te conluderen dat sex al vaak tot problemen heeft geleidt!

Tip aan vragensteller: Probeer eens te bekijken hoe in de bijbel een (relatie) huwelijk werd aangegaan inclusief sexualiteit. Zet dit niet één op één over naar nu maar probeer eens te bepalen wat God in hun harten heeft gewerkt.
ostrogoot
Lot deed het met zijn dochters en niet andersom.Lot was dronken en penetreerde zijn dochters. Hij was het die het deed. Ruth moest onder de lakens met Boaz. Boaz was waarschijnlijk dronken en wist niet wat hij aan het doen was. Een dornken man is in mijn ogen niet eerbaar maar laakbaar.
Vroeger was sex gewoon en werd in de bjbel beschreven als bekennen (vanaf Gen 4:1). het boek Hooglied staat vol met erotiek. Een vrouw wordt beschreven als een lustobject
eduard1
@ostrogoot
aan je reactie te lezen weet je niet veel van de Bijbel (Lot) en van de gebruiken van toen (Boaz).
Bid daarnaast om geestelijk licht over het boek Hooglied.
De vrouw als lustobject in de Bijbel? wees op je hoede: je hebt het over het Woord van de Levende God. Zondig niet met je lippen!!