(...) Wanneer ben je nu het vruchtbaarst? (...)

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Ik ben een temperatuurlijst aan het bijhouden om te kijken wanneer mijn eisprong zou zijn. Ik heb een lange cyclus en nu ging vanaf dag 37 mijn temp omhoog. Anderhalve week later werd ik ongesteld. Wanneer ben je nu het vruchtbaarst? De dag dat de temp omhoog gaat, of daarvoor al?

Antwoord

Je kunt aan de hand van temperatuurmeting inderdaad ongeveer bepalen wanneer je in de vruchtbare periode zit. Het is dan wel belangrijk dat de temperatuurmeting op de goede manier gebeurt:  ’s morgens direct na het wakker worden nadat je tenminste 3 uur hebt geslapen. Verder zijn er ook dan nog allerlei factoren die de ochtendtemperatuur kunnen beïnvloeden, zoals bijvoorbeeld stress, ziekte, een rusteloze slaap, medicijngebruik en alcoholgebruik. (Wanneer je daarom bij wijze van anticonceptie alleen temperatuurmeting zou toepassen, zou dit geen goede methode zijn, omdat het niet betrouwbaar genoeg is.)

Rond de eisprong stijgt de lichaamstemperatuur ongeveer 0,3-0,5 graden Celsius. Wanneer je een temperatuursstijging meet, is dit een bewijs dat er een eisprong heeft plaatsgevonden. De vruchtbare periode begint echter al ongeveer een week eerder. Dit komt doordat zaadcellen lang kunnen overleven: in gunstige omstandigheden zes tot tien dagen en soms nog langer. Het kan dus zo zijn dat bij een eisprong de eicel bevrucht wordt door een zaadcel die al een week in het lichaam van de vrouw aanwezig is.  De vruchtbare periode eindigt ongeveer 12 tot 24 uur na de eisprong. Dan sterft de eicel weer af. Wanneer een eicel niet bevrucht wordt, gaat de vrouw 14 dagen na de eisprong weer menstrueren, dus dat klopt met wat je zelf ook al gevonden had.

Dus samenvattend: de vruchtbare periode begint ongeveer een week voor de temperatuurstijging (= eisprong) en eindigt 12-24 uur erna.

Hanneke Slootweg

Tags in dit artikel:

medisch