Geen oproep tot afscheiding van de kerk

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik ben het niet eens met ds. Hulsmans visie op de kerk. In een antwoord over afscheiding van de GKV zegt hij dat je je niet moet afscheiden zolang je in een gemeente nog voor het Woord van God kunt opkomen en nog vrijuit je mening kunt zeggen. Maar is dat ook wat de bijbel ons leert over de heilige(!) algemene kerk, de bruid van Christus? Dat de koers onschriftuurlijk kan zijn  en er veel ontrouw kan worden getolereerd, als er daarnaast ook nog maar trouw gevonden wordt? “Weest heilig, want Ik ben heilig”, zo klinkt de dwingende oproep van de Heere! En de kerk die deze roepstem negeert, door alle waarschuwingen te verachten, kan uiteindelijk aan zichzelf ten onder gaan. Als de ontrouwe kerk (ondanks dat ze misschien nog wel haar gehoorzame leden duldt) moedwillig en vastberaden verder gaat op de weg van ongehoorzaamheid, is afscheiding gebóden. Om zo de kerk voort te zetten. Laten we dan de achterblijvers aan hun lot over? Nee, maar we zullen hen oproepen om met ons mee te gaan.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Volgens mij is de oproep tot afscheiding vreemd aan de Bijbel. Wel klinkt steeds de oproep tot bekering, zowel in Oud als Nieuw Testament.

-De kerk heeft inderdaad heilig te zijn. Dat is afgezonderd van de wereld en toegewijd aan de Heere. Wat is er wat dat betreft veel verkeerd. Je kunt zo wel aan het afscheiden blijven als je dat ideaal als norm hebt.

-De Heere God heeft een verbond gesloten met Zijn gemeente. Ook met die mensen die er zulke niet-bijbelse opvattingen op na houden. En Hij geeft nog elke zondag zijn Woord in die gemeente. Het Woord dat levend en krachtig is. God is zo nog bezig in die gemeente. Moeten wij dan zeggen, dat we daar niet meer kunnen zijn?

-Het is belangrijk om te blijven oproepen tot voluit bijbelse prediking. Het heeft vaak meer invloed dan je denkt.

-Het is ook een noodzaak om in het gebed de situatie te blijven opdragen. En daarvoor moeten we er midden in blijven staan. God kan op het gebed grote wonderen doen. Opwekkingen geven!

-In 2 Timoteus 2 is sprake van dwaalleraars. Het zijn volgens vers 18 mensen die van de waarheid zijn afgeweken, zeggende dat de opstanding alrede geschied is. In vers 25 staat dan de oproep om met zachtmoedigheid hen te onderijzen, opdat God hen te eniger tijd bekering gave en zij wederom ontwaken zouden uit de strik des duivels. Laten we daar werk van maken.

-In de tijd van de Heere Jezus was de officiële kerkelijk koers niet bijbels. Het was een mengsel van wettisch (farizeeërs) en liberaal (Sadduceeën). De Heere Jezus bleef er met Woord van God middenin staan. Ook de discipelen moesten dat doen. Wie wegloopt van Zijn post, kan een ander met het Woord van God niet meer bereiken.

Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus