Geloof is de sleutel (2)

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ds. N. P. J. Kleiberg heeft een vraag van mij ontvangen over de uitspraak “geloof is de sleutel.” Hij heeft toen aangegeven deze uitspraak niet te kennen. Nu ben ik afgelopen week de volgende uitspraak tegengekomen: “Het geloof is de sleutel waarmee we alle beloften ontsluiten en deel krijgen aan alle weldaden van het evangelie.” Het stond in het boekje van ds. E. J. Knight “De rechtvaardiging van een goddeloze”. Hij noemde dit een ware uitspraak. Het boekje is van een voorwoord voorzien van ds. P. de Vries. Is het mogelijk deze vraag nog een keer te behandelen?

Antwoord

Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Zonder geloof is het onmogelijk om zalig te worden. Zonder de geloofsvereniging met Christus is er geen redding. We lezen: we moeten als een goddeloze worden gerechtvaardigd door het geloof. In Zondag 31 wordt uitvoerig antwoord gegeven op bedoelde uitspraak. Wat zijn de sleutelen des hemelrijks?

Wanneer de vragensteller het antwoord wat hierbij gegeven wordt aandachtig bestudeert en daarbij het boekje van ds. E. J. Knight leest, me dunkt dan moet het toch, alleen al verstandelijk, duidelijk zijn geworden wat bedoeld wordt met de uitspraak: "geloof is de sleutel".

Met hartelijke groeten van één die altijd maar weer worstelt met deze sleutel des geloofs.

Ds. J. D. Heikamp