Waarom naar catechisatie?

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Wat is ten diepste het antwoord op, waarom je naar catechisatie moet?

Antwoord

Om te beginnen zou ik liever de vraag gehoord hebben: waarom mag ik naar catechisatie, terwijl er op de wereld zoveel jongelui zijn die snakken om meer van de Bijbel en het geloof te horen, maar er de mogelijkheid niet voor hebben (omdat het er niet is of -heel vaak !!- omdat christenen vervolgd worden en dus ook onderwijs in het geloof verboden is. Maar goed: de vraag is, waarom moet ik ?

De bedoeling van de catechisatie is aan de kinderen van het Verbond (dus -globaal gezegd- de kinderen die behoren tot de christelijke gemeente) de inhoud van het christelijk geloof door te geven. Dat is dus wat anders dan alleen kennisoverdracht (dat gebeurt -als het goed is- ook in het godsdienstonderwijs op de christelijke middelbare school).

Het is ook breder en anders dan wat de ouders aan hun kinderen overdragen. Op catechisatie kun je samen met anderen -begeleid door de catecheet/predikant- dieper ingaan op wat we als christenen geloven. Als de catecheet/predikant zich behoorlijk voorbereidt en inleeft in wat jongeren beweegt is catechisatie voor de jeugd en voor degene die catechiseert een gezamenlijk beleefde vreugde.

Slechte voorbereiding levert doorgaans oervervelende catechisaties op, waardoor de jeugd zich navenant oervervelend gaat gedragen. Eindresultaat: minimale geloofskennis, minimale interesse en maximaal negatieve verhalen over catechisatie. Komt de vraag op uit dergelijke ervaringen? Of moet de vragensteller zichzelf eens een vraag stellen: Heeft de Heere, Zijn Woord, Zijn genade mijn liefde en mijn belangstelling of.... ben ik -nog steeds- verslingerd aan de wereld ?

Beste vragensteller: Je mág naar catechisatie!! Waarom ten diepste? Omdat de Heere ook jou op het oog heeft en je het allerbeste gunt!

Een hartelijke groet,
Ds J.D. van Roest

Lees meer artikelen over:

catechisatie