Ruzie in huwelijk

Ds. J. van het Goor / 5 reacties

Vraag

Ik ben vijf jaar getrouwd, toch gaat het moeilijk. We hebben vaak ruzie. Ik snap het niet. Ik heb op latere leeftijd verkering gekregen, vrij snel verloofd en nu al vijf jaar getrouwd. Ik heb toen ik geen verkering had vurig tot de Heere gebeden en vaak gevraagd: Wilt U mij een man geven waar ik een fijn huwelijk mee krijg. Ik denk vaak: Mijn gebed is toen verhoord, maar waarom stelt de Heere me zo op de proef? Waarom gaf hij mij een man en vervolgens is het huwelijk slecht? Ik kan dit niet bevatten. Graag advies.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste zuster!

Dat moet inderdaad een grote teleurstelling zijn, dat je huwelijk zo moeilijk loopt. Omdat je later verkering kreeg, was je de koning te rijk, en doordat je er ook de Heere om gebeden had, kon dit niet anders dan van de Heere zijn, voor je besef. Daarom, en omdat het goed voelde, verloofden jullie snel en waren jullie binnen de kortste keren getrouwd – nu al vijf jaar. Als je het zo op een rij ziet staan, denk je misschien ook wel: was het allemaal niet te snel? Hebben we tijd genoeg gehad om elkaar goed te leren kennen; want dat heeft ook tijd nodig. Je bent immers twee verschillende mensen, mensen die niet overal gelijk over denken. Dat kan wel eens botsen.

Als je langer verkering hebt, en je bent in verkeringstijd eerlijk tegenover elkaar, kom je dat op het spoor. En ook in verkeringstijd botst het wel eens samen. Daardoor leer je dat iets tegen een stootje moet kunnen, en vooral leer je elkaar kennen, waarderen, respecteren. Soms komt het in zo’n iets langere verkeringstijd dan ook wel eens tot een breuk, omdat blijkt dat je toch niet bij elkaar past.

 Je zult begrijpen dat ik die kant niet op stuur. Je hebt elkaar trouw beloofd voor het leven. Maar als ik het goed taxeer, loopt het niet, begrijp je elkaar niet, en heb je zelfs dikwijls ruzie. Ik weet niet of deze vragenrubriek de eerste hulp is die je inroept…? Als dat zo is, adviseer ik je om zo snel mogelijk professionele en pastorale hulp in te roepen. Doe het ook maar in die volgorde. Met professionele hulp bedoel ik maatschappelijk werk of huwelijkstherapie. Zij kunnen je helpen om elkaar te leren begrijpen. En vergeet niet: Een huwelijk vraagt altijd een stuk zelfverloochening. En als je langer “op je zelf” bent geweest, vraagt het nog meer zelfverloochening. Er hoeft nog niets ernstigs aan de hand te zijn, maar hulp is wel dringend nodig.

Een zinnetje bleef bij mij haken: De Heere geeft je een man en vervolgens is het huwelijk slecht. Leg je hierin niet een te nauwe verbinding tussen het een en het ander? Ik begrijp wel wat je bedoelt, omdat het voor jou een zaak van gebed geweest is om een man te mogen krijgen. Maar de schuld van een slecht huwelijk ligt toch niet bij de Heere?! Stel jezelf eens voor Gods aangezicht met de vraag: Wie ben ik Heere tegenover U en mijn man. En laat je man zich zo de vraag stellen: Wie ben ik Heere tegenover U en tegenover mijn vrouw.

Maar nog eens onderstreept en met hoofdletters geschreven: ZOEK HULP!! WACHT HIER NIET MEE!! Je moet misschien ontdekken dat je best bij elkaar past en aan elkaar gegeven kunt zijn, maar dat je beide moet leren hoe dan wel. Soms is een kleine aanwijzing van groot belang. Kniel daarin ook samen voor de Heere. Zo wens ik je herstel van jullie relatie en een goed en gezegend huwelijksleven. En bedenk: Een drievoudig snoer wordt niet licht verbroken (Prediker 4:12b).

Hartelijke groet,
Ds. J. van het Goor

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

huwelijk
5 reacties
zeeuwsebabbelaar
Wij herkennen dit gevoel wel.
We leerden elkaar op "latere" leeftijd kennen en hadden echt tijd nodig om ons veilig opgebouwde wereldje van onszelf "los"te laten en elkaar daar ook in toe te laten.
Het is net een vlechtwerk, allebei een streng die heel lang los van elkaar gefunctioneert heeft. En dat moet samen een vlechtwerk worden. Dan is er soms zelfverloochening nodig omdat je even onderop ligt, de volgende keer lig je bovenop en is het heel fijn.
Maar als je kijkt naar het vlechtwerk zelf is het eigenlijk heel mooi. Want het heeft je/jullie mooier gemaakt en sterker. Ook al zie je dat niet altijd.
Het is dat wij zeker wisten dat God ons voor elkaar bestemd had, doordat we er om gebeden hadden en God dit bevestigd had met een teken, anders had onze relatie geen stand gehouden. Maar dat heeft heel veel van onszelf gekost... Het was het waard.
Knok voor je relatie, als jij weet dat God jou deze man heeft gegeven en jij er voor gebeden hebt is je man het waard. Maar is God het zeker weten waard voor je man te gaan.
Want God heeft een doel met jullie relatie!
Heel veel sterkte, wijsheid en inzicht gewenst!
jodeloiti
Hallo,

Mag ik je adviseren om even te kijken op de volgende website:
http://www.marriagecourse.nl/marriagecourse/

Wij hebben de huwelijkscursus gedaan en het heeft ons huwelijk gered en verfrist. Een echte aanrader!
God's zegen en hou vol!!
Orchidee
Het boekje van Bil Graham met als titel; 5 talen van de liefde
is echt een super boekje wat heel verhelderen en zeer positief werkt voor je relatie.

Gods zegen! en weet dat er ook zegen op rust om te vechten voor je relatie!
Annah
Het boekje 'de vijf talen van de liefde' is inderdaad ECHT EEN AANRADER !!
(is volgens mij geschreven door Gary Chapman en niet door Bil Graham) maar dat doet er verder niet toe, is in ieder geval de moeite waard om te lezen!

Hartelijke groetjes en veel sterkte toegewenst...!
eduard1
'Het Meesterwerk' een verfrissende kijk op het huwelijk.
geschreven door Al Janssen en Jef de Vriese.

Een aanrader!