Vervolg verlatene mag geen ambt bekleden

drs. I. A. Kole / 2 reacties

Vraag

Aan de heer Kole n.a.v. uw laatste antwoord. Het ging hier om een vraag van mij omdat ik dit had gelezen in het rapport van de synode. Daarop vroeg ik mij af: hoe kan dit? De Heere zoekt zondaren en maakt ze zalig. Hij zegt dan nooit: gezien je vorige zonden wil Ik je niet in Mijn dienst. Dat is het wat me raakte. En leggen we dan bij de Ger. Gem. een hogere norm? Dus het is een vraag los van het op het oog hebben van een bepaalde situatie/persoon o.i.d. Ik vraag mij af: is het dan altijd verboden? Ook als iemand schuldloos is verlaten? Dat zou ik heel erg vinden, bedoel ik. Wilt u hier nogmaals op reageren? Of heb ik het boekje dan verkeerd begrepen/cq geinterpreteerd. Ik ken iemand die is verlaten en daar niets aan kon doen. Er was sprake van overspel. Wat zou het dan erg zijn als iemand geen ambt mag bekleden.

Antwoord

Ik kan niet zoveel toevoegen. Als de broeder vertrouwen heeft in de gemeente en de kerkenraad neemt dat over en in de gemeente is er een goede basis van vertrouwen, want anders wordt er gezegd: Laat hij eerst zijn eigen tuintje wieden, dan kan overwogen worden om hem in te schakelen in een commissie voor evangelisatie/zending/bijbelstudiekring e.d.

De broeder zelf moet ook overtuigd zijn dat hij goed kan functioneren b.v als lid van de kerkenraad. Dat heeft tijd nodig! Zelf zou ik deze weg niet kiezen, omdat je op allerlei ander manieren je in kan zetten in en voor de gemeente.

Nogmaals wijs ik op de voorwaarden voor de ambtsdragers (zie de pastorale brieven van Paulus!). Dat is niet specifieks Gereformeerde Gemeente!
Sterkte en wijsheid.

Drs. I. A. Kole

2 reacties
zandkasteel
* reactie verwijderd door Refoweb *

Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.
zeeuwsebabbelaar
* reactie verwijderd door Refoweb *

Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.