Christelijk verantwoorde hobby's

D. van Genderen / 8 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 20 jaar, woon nog bij mijn ouders en heb een vraag over vrijetijdsbesteding. Vroeger kon ik met gemak een hele dag vullen met van alles en nog wat. Mijn hobby's waren computergames spelen, luisteren naar allerlei muziek, internetten (natuurlijk ook weer een hele hoop verkeerde sites), chatten op msn, elektrische gitaar spelen en dat was het. Iedere dag ging zo voorbij en ik had daar absoluut geen moeite mee. Sinds ongeveer drie jaar heeft het geloof een belangrijke plaats in mijn leven gekregen. De Heere heeft mij aangegrepen en is sindsdien met een proces in mijn leven bezig. Ik zie steeds meer dingen in mijn leven die ik niet meer kan goedpraten. Van veel van mijn vroegere hobby's heb ik nu een afschuw gekregen. Games spelen doe ik eigenlijk niet meer. Muziek luisteren doe ik veel minder. Vroeger luisterde ik bijvoorbeeld veel heavy metal, maar daar heb ik geen plezier meer in, tegenwoordig luister ik nog wel eens naar christelijke muziek. Mijn elektrische gitaar heb ik een tijdje terug vervangen voor een akoestisch exemplaar en daar speel ik wel eens op. Nu vul ik mijn verdere tijd op met Bijbellezen, bidden en het luisteren naar preken van HHK-dominees via het internet. (De kerk waar ik bij aangesloten zit is Nederlands hervormd (PKN, ‘lichte’ kant) en daar voel ik me hoe langer hoe minder thuis, maar ik ga nog steeds met mijn ouders mee.) Ook ga ik veel om met mijn christelijke vrienden. Dan spelen we een bordspel of we praten gezellig, gaan een stuk fietsen of maken andere uitstapjes. Maar nu mijn werkelijke probleem. Wanneer mijn vrienden er niet zijn, bijvoorbeeld in deze vakantieperiode, of als ik (alleen) thuis ben, dan verveel ik me ontzettend. Bijbellezen is natuurlijk goed, maar dan hou je nog steeds een hele hoop tijd van de dag over. Eigenlijk kan ik mijn vraag in het kort samenvatten: welke christelijk verantwoorde hobby's zijn er? Ik merk namelijk dat ik af en toe een verlangen krijg naar enkele van mijn vroegere hobby's, maar dat wil ik niet meer. Het spijt me als deze vraag wat lang is geworden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mooi zeg om te lezen hoe de Heere werkt in je leven. Die verandering is echt Zijn werk. Ik begrijp je probleem en herken het van vroeger. De verleiding kan soms groot zijn om weer terug te vallen in je vroegere ' hobby´s' . En reken maar dat de satan alles zal doen om je terug te laten vallen. Ik proef dat dit een strijd voor je is. Ik zou het woord ´geestelijke strijd´ hier willen noemen. Lees maar eens wat Efeze 6 daarover zegt. Wellicht ken je dat gedeelte wel. Daar wordt erop gewezen hoe belangrijk het is om de geestelijke wapenrusting aan te doen, om staande te kunnen blijven. Ik wil je wijzen op de Heere Jezus. Zie op Hem, klem je vast aan Hem.

Je zult ook moeten strijden en ín Gods kracht radicaal “nee” moeten zeggen tegen je vroegere verleidingen. Denk niet dat je het wel een keertje kunt doen, want dan is de kans levensgroot aanwezig dat het niet bij dat ene keertje blijft. En dat kan je dan langzaam aan weer bij de Heere vandaan trekken. Wees alert!

Je vraagt ook hoe je je tijd dan wel kunt vullen. Je hebt het over christelijke vrienden. Je schrijft dat je met hen een bordspel doet, uitstapjes maakt en gaat fietsen. Op zich prima activiteiten. Toen ik jouw leeftijd had, deden we elke week op zaterdagavond met een groepje vrienden bijbelstudie. Dat was buitengewoon waardevol. Stel dat eens voor. En wellicht zit je op een vereniging en volg je catechisatie.

Maar wat kun je in je vrije tijd doen als je vrienden er niet zijn? Ga eens na wat je echt leuk vindt. Misschien kun je iets bedenken wat een nieuwe hobby zou kunnen worden, zoals fotograferen of zo. Je zou ook een weblog op internet kunnen beginnen. Dat biedt mogelijkheden om een christelijke boodschap door te geven en vult tegelijk je tijd. En misschien kun je ook wel wat doen op het gebied van vrijwilligerswerk.

Het belangrijkste vind ik wel dat je met deze vragen naar de Heere gaat. Vraag Hem maar of Hij je hierin wil leiden en de weg wil wijzen. En dan mag je er ook op vertrouwen dat Hij met je meegaat.

Een hartelijke groet en Gods zegen gewenst,
Dirk van Genderen

Ps. De Stichting JijDaar (jongerenavonden Doorn/Apeldoorn/Veenendaal) zoekt nog vrijwilligers: www.jijdaar.nl (Red. Vragenrubriek)

8 reacties
Orchidee
onze hobby's zijn motorrijden en dan daarmee touren (we zijn verder niet bij een club ofzo aangesloten)
Verder houd mijn man wel van knutselen met hout, en vist hij veel.
lezen we veel boeken; bij de christelijke boekhandel zijn mooie boeken te vinden, en puzzelen we veel zweedse puzzels en sudoku's.

Verder zou je kunnen denken aan modelbouw, puzzelen zowel met puzzelboekjes als puzzels met stukjes,
tekenen en schilderen,
foto cursus

succes met het zoeken naar een hobby,

groetjes orchidee
marcel081276
ik zou met fotograferen uitkijken, er staat geschreven dat we geen afbeelding mogen maken van natuur en mensen enz.. 2de gebod!
marcel081276
het 4de bedoel ik
pannenkoek
Dus Marcel, jij maakt ook geen vakantiefoto's als ik het goed begrijp?
filia
Marcel, als ik de cathechismus lees bij het 2e gebod, staat daar het volgende: 'Maar de schepselen, al is het dat zij mogen afgebeeld worden, zo verbiedt toch God hun beeltenis te maken en te hebben, OM DIE TE VEREREN, OF GOD DAARDOOR TE DIENEN. (H.C. vraag 97)

Juist door de lens heen leer je de verborgen schoonheden van de schepping kennen. Alleen... net als iedere hobby, mag ook fotograferen niet op nr.1 komen te staan.
filia
Overigens nog een reactie naar de vraagsteller:

Je schrijft dat muziek o.a. je interesse heeft, is het misschien een optie om eens een ander muziekinstrument te leren bespelen? Muzieklessen dwingen je om goed te repeteren, ideale tijdsbesteding. ;)
10249
@ vraagsteller: Ik weet niet of je nog student bent, maar anders raad ik je van harte aan om een studentenvereniging te zoeken die bij je past (DC, Solidamentum, CSFR, Alpha, Ichtus). Op een studentenvereniging bouw je echt ontzettend veel op en je kunt er zoveel tijd in steken als je maar wilt.
Bergen
Vraagsteller

Ik heb een persoonlijke vraag aan je, zou jij je mailadres willen geven
en hierop willen plaatsen?