Iedere dag bellen beetje veel

J.M. Strijbis / 10 reacties

Vraag

Ik woon al enkele jaren zelfstandig en heb een goede band met mijn moeder. Eigenlijk bel ik haar iedere dag wel even op. Nu is het zo dat ik binnenkort hoop te trouwen en zowel mijn moeder als mijn vriend vinden iedere dag bellen dan wel een beetje veel. Ik begrijp hen wel, maar ik vraag me af hoe anderen hiermee om gaan; wat is normaal en wat wordt ongezond? Ik vind het gewoon fijn om mijn moeder regelmatig even te spreken, maar ik zou hier best ook wat reacties van anderen op willen weten.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag vragenstelstelster,

Begrijpelijk dat je dit lastig vindt. Ik begrijp dat je het met je vriend besproken hebt. De vraag die je je zou kunnen stellen lijkt me de volgende te zijn: "Hoe komt het dat je vriend dit te veel vindt? Kan het zijn dat hij vindt dat je nog te veel aan je moeder hangt en dat hij vindt dat hij daar op in moet leveren?" In mijn situtatie gebeurt het wel dat mijn vrouw haar moeder belt, maar zeker niet elke dag en soms zit er ook gewoon veertien dagen tussen. Als ook je moeder vindt dat het wel wat te veel is, kun je je afvragen waar die behoefte van jou vandaan komt.

Straks komt er iets in de plaats van je moeder en dat lijkt me een heel gezonde situatie. Vader en moeder verlaten en je eigen man aanhangen. Ik denk dat daar ook onder valt dat je niet meer elke dag belt. Goed contact met je moeder is prima en een voorrecht, maar zonder veelvuldig contact kan de verhouding ook goed zijn. Mogelijk kun je gaan minderen door enkele weken om de dag te bellen en daarna twee keer per week.

In mijn omgeving is het in ieder geval niet 'normaal' dat men iedere dag belt.

Wijsheid gewenst en een gezegend huwelijk.

Groetjes,
J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

relaties
10 reacties
joelie
Ben al jaren het huis uit, maar bel ook zo goed als iedere dag mijn lieve moeder. Zij vindt het leuk en ik vind het leuk. En we doen er niemand te kort mee.
Ik hoop het nog jaren vol te houden!
O ja, we hebben het dan trouwens nergens over (volgens mij man...) haha.
goudvis
"Straks komt er iets in de plaats van je moeder en dat lijkt me een heel gezonde situatie. Vader en moeder verlaten en je eigen man aanhangen. Ik denk dat daar ook onder valt dat je niet meer elke dag belt. Goed contact met je moeder is prima en een voorrecht, maar zonder veelvuldig contact kan de verhouding ook goed zijn. Mogelijk kun je gaan minderen door enkele weken om de dag te bellen en daarna twee keer per week."
Helemaal mee eens, een mooi antwoord van J.M. Strijbis.
jongevrouw
Hallo!
Ook ik ben al een aantal jaar getrouwd. De ene week bellen mijn moeder en ik elkaar 5 keer, de andere keer 1 keer. Dat gaat gewoons spontaan. Soms voor een kletspraatje, soms om wat af te spreken. Zoiezo altijd op maandagochtend om na te praten over het weekend. Het lijkt me een gezond stukje meeleven met elkaar. Niet om elkaars gangen precies te volgen, want we hebben wel echt als gezin ons eigen leven, maar meestal weten we wel wat we ongeveer doen in een week.
Het lijkt me ook goed om in een tijd dat er weinig meer met elkaar gesproken wordt, mensen steeds meer op zichzelf leven, als christen juist contact met elkaar te houden. Om families bij elkaar te houden.
Je zult er zelf een evenwicht in moeten vinden. Nee, je moet niet afhankelijk zijn van je moeder, maar verbondenheid en interesse in elkaars leven is zeker belangrijk.
pannenkoek
Ik doe het een beetje hetzelfde als @jongevrouw (leuke nickname trouwens:-)
de ene wk vaker als de andere wk. Hoewel ik soms na 2 wk eigenlijk niks te vertellen heb. Misschien heel raar, maar na een paar minuten wil ik ophangen. Het moet wel nut hebben aan een één of ander koetjes en kalfjes praatje heb ik niks. we wonen 250 km bij elkaar vandaan dus het moet wel via de telefoon. De mail is trouwens ook handig voor kleine korte vragen of mededelingen
Alphonsus
Wanneer je de aandeelhouders van telefoonmaatschappijen wilt ondersteunen en de bestuurders aan hun gigantische bonussen wilt helpen zou ik zeker doorgaan met heel veel bellen.
Pompelmoen
@Alphonsus
Nou, als je het goed aanpakt valt dat enorm mee. Via nummers als 1649 bel je voor ongeveer 1 cent per minuut (van vast naar vast). Ik denk dat telefoniemaatschappijen dáár hun bonussen in ieder geval níet van betalen!;)
Alphonsus
@Pompelmoen

Bedankt voor de tip. Helaas kan dit niet voor kabeltelefonie-aansluitingen zoals UPC
roos2
Fijn dat je goede band met je moeder hebt, maar pas op dat dit niet ten koste van je vriend is.
Of komt die behoefte aan bellen voort uit eenzaamheid, probeer dan wat anders te zoeken of eens een ander (je vriend) om mee te praten.
Ik heb in het verleden soortelijk iets meegemaakt in mijn omgeving en dat heeft meer kapot gemaakt dan dat het ergens goed voor was.
Mijns inziens is het iets van onzelfstandigheid. Hoe zelfstandig ben je om voor elk wissewasje te bellen?
Rianne1357
een reactie van een moeder van dochters. ik moest lachen om joeli, leek wel een berichtje van mn dochter met dat haha er achteraan. maar ieder is anders. mijn jongste dochter, getrouwd op haar 21 ste ze had toen 5 jaar verkering met haar nu man. ze belt elke dag en soms wel 2 of 3 x net hoe t uitkomt, voor een vraag voor zomaar even. en soms denk ik ok, kind dat hoeft niet, dan zeg ik dat ook. dan zeg ik je hebt nu je manne,tje. maar dat kan volgens haar allebei. en mn schoonzoon steekt er de gek mee, heeft ook wisselende diensten ivm zijn werk bij de kdb politie. ze zegt mam ik vind het gewoon fijn en leuk. en als ik het niet wilde dan deed ik het niet. ik geniet er wel van moet ik eerlijk zeggen. en we hebben beslist geen ziekelijke band. dus als je er beiden van geniet? waarom zou het dan mis zijn? daar tegenover onze andere dochter vind dit te gek voor woorden, die vind dat je dat niet doet.die heeft daar ook minder behoefte aan. soms jammer maar ja je moet wel respecteren dat elk kind en elk mens en elke moeder anders is denkt en voelt. dus lieve meid als iederen tevreden is, en je man vind t best? nou blijf dan maar lekker bellen ook alsj e getrouwd ben. dan schaad het niemand. en al vinden anderen dat niet normaal. wie bepaalt wat normaal is voor jullie? jij en jullie zelf toch? hartelijke groet een fijn gezegend huwelijk en daarnaast een fijne goede hartelijke band met je ouders. liefs.
Rianne1357
o ja ik zeg er even nog bij , ik lees hier nl ook dat je dan mischien niet zelfstandig zou zijn. nou onze jongste is enorm zelfstandig, lost alles op dus dat is het niet. en eenzaam is ze al helemaal niet, dus dat verhaal klopt niet altyd hoor.