Vriendinnetjes van dochtertje

Redactie Refoweb / 11 reacties

Vraag

Mijn dochter van 6 speelt met veel vriendinnetjes buiten van onze kerk (Ger. Gem.) en uit de klas. Ik vind dat prettig want ik weet dat het bij die gezinnen er praktisch net zo aan toe gaat als bij ons. Ze speelt uiteraard ook bij die kinderen binnen. Nu is er sinds kort een nieuw meisje in beeld. Ze is bijna 8, een heel lief meisje maar ze doen nergens aan thuis, hebben televisie en zijn heel modern. Haar zus van een jaar of 12 loopt met een mobieltje, draagt make-up en heeft grote oorbellen. Nu denk ik steeds: wat als dit vriendinnetje dit over twee of drie jaar ook doet? Dan zit mijn dochter daar steeds tussen en ik wil dat niet! Wat moet ik daar nou mee? Ik heb liever dat ze met haar andere vriendinnetjes speelt, maar ik kan toch niet tegen dat meisje zeggen dat ze niet met mijn dochter mag spelen? Dat vind ik weer zielig. Kijk ik er te negatief tegenaan als ik niet wil dat ze met haar speelt, of is dat gewoon niet tegen te houden en moet ik me er niet al te druk om maken?

Antwoord

Ik kan me voorstellen dat je liever hebt dat je dochtertje met kinderen van je eigen richting speelt. Misschien is het toch goed dat je dochtertje met andersdenkenden leert omgaan. Je kunt haar uitleggen dat er bij het vriendinnetje thuis dingen gebeuren die jullie niet doen, omdat de Heere dat niet wil. Je dochtertje zal de uiterlijke verschillen zelf ook wel zien. Pas als het vriendinnetje je dochtertje lijkt mee te gaan nemen in haar leefwijze, kun je de vriendschap alsnog verbieden. Dan heb je concrete redenen om de vriendschap een halt toe te roepen. Soms bloedt een dergelijke vriendschap vanzelf wel dood, omdat de kinderen te weinig raakvlakken hebben.

Kortom: ik zou er niet op voorhand negatief tegenover staan, de verschillen tussen haar en je dochtertje bespreekbaar maken en in de gaten houden welke kant het opgaat.

JHK

Lees meer artikelen over:

opvoeding
11 reacties
joelie
Heb precies hetzelfde probleem. Probeer er zoveel mogelijk voor te zorgen dat de desbetreffende vriendinnetjes bij ons spelen. Zodat ik (in ons geval het taalgebruik) kan corrigeren.
Toch ben ik me er terdege van bewust dat ik dochterlief niet altijd kan beschermen. Dat motiveert me des te meer om duidelijk te zijn waarom dingen wel/niet kunnen. En waarom we dingen wel/niet doen. Zodat ze er nu al mee leert om te gaan dat niet iedereen denkt en doet zoals wij denken.
Probeer zelf maar een levende bijbel te zijn. En dat is al erg moeilijk.
Veel wijsheid toegewenst!
Gerteke
Andersom vindt de briefschrijfster het waarschijnlijk fijn en bijzonder dat het buurmeisje bij hen komt spelen. Misschien wordt er wel uit de Bijbel gelezen waar het buurmeisje bij is. Dat haar ouders dat toelaten zien is net zo'n grote stap als dat deze dochter bij het buurmeisje thuis is. Je dat realiseren geeft al een bepaalde nuchterheid en haalt de paniek weg. In plaats van afstand te nemen, zou ik juist een levende getuige zijn en me openstellen naar dat meisje en misschien wel naar haar ouders.
lichtboei
misschien is dit kind wel speciaal op jullie pad gebracht om bij de Heere te brengen
,bid daarom ook samen/voor( misschien blijft ze wel s eten?) met dit kind
Misshien wel een idee haar voor haar verjaardag een Kinderbijbel te geven?
plien
en zeg ajb niet te snel dat de Heere niet van mobieltjes, oorbellen en televisie houdt! JULLIE houden er niet van, maar misbruik daar ajb niet de naam van de Heere door te zeggen dat Hij dat niet wil. Zo kun je een Godsbeeld creëren wat niet gebaseerd is op liefde, maar op regels. (die God Zelf helemaal niet stelt!!)
Hendrik
Jammer dat de vraagstelster denkt dat iedereen die niet bij de GG hoort alleen maar heel werelds leeft.
laura
Jammer dat er weer altijd mensen zij n die zo reageren! Ik ben de vraagstelster en ik wil nog even reageren: PLIEN, Ik heb de naam van de Heere niet eens gebruikt! Dus misschien moet je eerst goed lezen voordat je reageer! IK vind dat ze daar niet op haar plek is. IK ben niet voor televisie (Ik ben er zelf mee opgegroeid en ben dus niet wereldvreemd of zo, en daarom vind IK het niet prettig als ze daar binnen speelt!)
En ik weet wel dat er heel veel op de televisie te zien is wat in strijd is met Gods geboden.En wat jij vind moet jij weten. En ik zeg ook niet dat de Heere een hekel heeft aan mobieltjes.....ik noemde dat soort dingen erbij omdat ze in heel veel dingen erg vrij zijn ook in de opvoeding. Ik vind het belachelijk dat kinderen van 12 met een mobieltje en make-up lopen! IK wil niet dat mijn dochter daar in mee gaat als ze 10 of 12 is. Maar dat is MIJN idee.
En HENDRIK: Waar haal je dat vandaan? God heeft OVERAL zijn volk zitten. Ik wilde alleen duidelijk maken dat wij nu toevalllig naar de ger.gem gaan en ik had ook hervormd of wat dan ook in kunnen vullen. Daar gaat het mijniet om....
Maar toevallig speelt ze veel met vriendnnetjes buiten van onze kerk, die in dit geval ger. gem is....zo, snap je het nu hoe ik het bedoel.....tsjonge, jullie halen meteen het negatieve naar boven in zo'n topic.
I
laura
Zo'n antwoord van mevrouw Kreijkes, daar heb ik wat aan....bedankt!
plien
Hoi Laura,
Ik refereerde aan het antwoord van mevrouw Kreijkes: "Je kunt haar uitleggen dat er bij het vriendinnetje thuis dingen gebeuren die jullie niet doen, omdat de Heere dat niet wil." Daar was ik een beetje van geschrokken. Kun je je dat voorstellen? Toch bedankt voor je heldere reactie over jouw persoonlijke voorkeuren.
Annet76
Ik heb het gevoel dat hier een aantal dingen nogal door elkaar lopen.
Wanneer je praat over(jonge) kinderen met een mobiel, of op 12 jarige leeftijd al make- up, heeft dat volgens mij erg weinig te maken met je kerkelijke achtergrond waar je voor wilt staan. Ja indirect misschien wel omdat je daar uit geloofsovertuiging niet voor hebt gekozen, maar dit zijn gewoon normale opvoedingsregels die wellicht ook bij mensen binnen jullie eigen gemeente uiteen (kunnen) lopen.

Ik ben het met mevrouw Kreijkes eens: praat hierover en leg uit waarom jullie dingen anders doen!
Wanneer je de relatie angstvallig probeert te voorkomen of zelfs gaat verbieden, dan wordt de nieuwsgierigheid alleen maar gewekt en – zeker op latere leeftijd – juist een reden om dat (alsnog) te gaan ontdekken. Wees gewoon eerlijk naar je kind, dat is het allerbeste.

Deze opvoedingsregels staan los van het feit dat jullie van de Ger. Gem. zijn, want ook daar zullen wel kinderen met mobieltjes rondlopen…Ze worden tegenwoordig geboren met zo'n ding in de hand en dat is meer regel dan uitzondering.
Het is iets wat we als volwassenen zelf in de hand werken, daar kunnen die kinderen overigens helemaal niks aan doen. Wij lopen dag in dag uit, over straat, in de trein in de supermarkt hysterisch te bellen en smsen en kinderen zien dat als voorbeeld..nemen aan dat dit normaal is. Zo ook dit 8 jarige meisje wat daar helemaal niks aan kan doen. Ik zou zeggen: laat haar juist zien dat het ook anders kan..beter! Ook haar kun je dat gewoon eerlijk uitleggen en dan is het aan haar om er al dan niet wat mee te doen.

Jullie eigen dochter zal vroeg of laat toch ook de ‘echte’ wereld in moeten gaan van tv’s, mobiel en noem maar op en daar haar eigen wegen moeten vinden.
Als jullie haar dan hebben laten zien dat er – ondanks de rest van de wereld – voor jullie andere en betere wegen zijn om dichter bij God te leven zal ze daar alleen maar voordeel van hebben.
Annet76
@Laura

Ik wil nog graag één opmerking of vraag eigenlijk toevoegen, namelijk wat je zegt over de tv. Misschien niet helemaal relevant met betrekking tot de vraag die gesteld wordt, maar wil het toch even vragen. Je schrijft:
"ik weet wel dat er heel veel op de televisie te zien is wat in strijd is met Gods geboden"

Als dit een reden is om geen tv in huis te hebben kan ik dat begrijpen, maar waarom dan wel internet?
Een vraag stellen op refoweb lukt niet zonder een internetaansluiting of daar in elk geval gebruik van te maken.....
Ik denk dat wanneer we internet met tv gaan vergelijken er op het internet veel en veel meer te zien is wat in strijd is met Gods geboden!

Dat er in het gezin van dit 8 jarige meisje tv wordt gekeken keur je bij voorbaat af, maar wanneer je zelf op het internet zit mag dat geen probleem opleveren?

Sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind dat altijd een beetje kort door de bocht!
laura
Ja, met dat laatste ben ik het zeker eens! Internet is veel gevaarlijker. En dat ik internet heb wil niet zeggen dat ik er films op kijk o.i.d. Daar wil ik mijn kinderen juist voor bewaren! Ik heb er ook net zo goed een hekel aan dat ze bij vriendinnen van onze eigen gemeente dus dvd's zitten te kijken. Wat ik eigenlijk met mijn vraag bedoelde: Dat meisje van 8 waar ze dus mee spelen (Ik heb 2 dochters trouwens) Zijn vroeger van de ger.gem. geweest en hebben het geloof vaarwel gezegd en geloven nu niet meer. Dat vind ik moeilijk!

En als er dan overdag tv wordt gekeken ben ik gewoon bang dat ze dingen gaan willen die ze daar ook doen. Ik weet wel, het is de realiteit en ik moet gewoon goed met ze praten en uitleggen wat de Heere wil dat wij doen.
Ik zei al: Ik kom zelf uit een onkerkelijk milieu en alles is zelfs voor mij nu nog verleidelijk! Dat geeft gewoon angst voor mijn kinderen.

En Plien: Sorry, ik had je dus verkeerd begrepen :) Nog bedankt voor je tweede reactie.
Ik hoop dat ik er in ieder geval altijd met mijn kinderen over kan blijven praten.